Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sveriges mest okända val

Snart börjar valkampanjen i Sveriges kanske mest okända val: valet till EU-parlamentet. Den 7 juni är det nämligen dags att gå till valurnorna.
Frågan är hur många som kommer att göra det. Valdeltagandet brukar vara beklämmande lågt i EU-valen. Senaste gången, för fem år sedan, var det knappt 38 procent. En majoritet av svenskarna har alltså inte tyckt det varit värt mödan att gå och rösta.

Annons

Delvis är detta förståeligt. Få vet vad EU-parlamentet gör eller har för betydelse. Det är naturligt att man har svårt att ta ställning till något som man inte vet någonting om.

En viktig anledning till detta är att EU-parlamentet ligger i mediaskugga. Man kan jämföra med Stockholms läns landsting. Lokaltidningar som Norrtelje Tidning bevakar sina kommuner, medan storstadstidningarna bevakar rikspolitiken. Ingen tidning har landstinget som främsta spridningsområde, och skriver initierat om landstingspolitiken och -politikerna. Det gör att få väljare vet vad landstinget håller på med. Få skulle därför rösta i landstingsvalet, om det inte vore för att detta val hålls samtidigt som kommunal- och riksdagsvalen.

EU-parlamentet ligger i en liknande mediaskugga. Inga stora tidningar eller tv-kanaler har EU som spridningsområde. Bevakningen av vad som händer i EU-parlamentet är därför ytterst knapphändig.

Det är synd. För EU-parlamentet spelar roll. Det är inte längre samma diskussionsklubb som på 1970- och 1980-talen, utan har i dag en betydande makt. Många av de beslut som fattas på EU-nivå måste godkännas av EU-parlamentet. Än fler blir det om Lissabonfördraget godkänns.

Därför är det viktigt vilka partier och vilka personer som har de svenska mandaten i EU-parlamentet. De har stor chans att påverka EU:s beslut. Och även om EU:s makt ofta överdrivs, så är det ändå många av besluten på EU-nivå som påverkar Sverige och svenskarnas vardag.

Att EU-parlamentet ligger i medieskugga gör också att partiernas och kandidaternas valbudskap blir viktigare än i andra val. Det blir viktigare att de tydligt talar om för väljarna vad de vill genomföra i parlamentet, och vad som skiljer deras politik från andra partiers och andra kandidaters. I tidigare EU-val har de dock varit dåliga på detta.

Sverige har varit med i EU i snart 15 år, och partierna kan därför redovisa vad deras EU-parlamentariker har gjort hittills och berätta vilka frågor de kommer att driva i EU-parlamentet i framtiden. Om partierna gör detta kommer fler att gå och rösta den 7 juni. Om de istället försöker locka väljare genom att blanda in dagsaktuella inrikespolitiska frågor eller om Sverige skall vara medlem i EU eller inte (vilket EU-parlamentet inte har något alls med att göra) kommer valdeltagandet att minska ytterligare.

Mer läsning

Annons