Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svart år i Roslagstrafiken

Trafikåret 2009 började dystert i Roslagen. Lika dystert blev 2008, med rekordhöga 19 döda i trafiken.

Annons

Söndagens bilolycka på väg 280 är bara en i statistiken av ”oförklarliga” dödsfall i trafiken.

Under 2007 omkom åtta personer i trafiken i Roslagens polismästardistrikt. Förra året skedde en markant ökning till 19 olyckor. Här ingår både trafikolyckor med tåg, mc och fyrhjulingar.

Generellt över hela landet har dödsolyckorna minskat, men inte i Roslagen. Varför det är så, vet man inte, enligt trafikutredaren och kriminalinspektören Olof Cedheim vid trafikgruppen i Roslagen.

Det finns inget som är gemensamt. I vissa fall är det alkohol och droger inblandat, i vissa fall är det sjukdomar. I vissa fall är det äldre pensionärer, säger Cedheim.

En stark gemensam nämnare är dock att det varit hög fart vid tillfället, säger Cedheim och fortsätter:

Ett känt faktum är att unga kör över sin förmåga, de är ovana bilförare helt enkelt.

40 procent av länets vägnät med norrortskommuner tillhör Roslagens polismästardistrikt.

Vi har i särklass största mängden landsvägar här, och vilt kan naturligtvis vara en orsak. Men det kan vara svårt att fastställa det. Det kan också vara alkohol och droger med i bilden, säger Cedheim.

Enligt Nollvisionen, som det tas beslut om i år, vill man att antalet trafikdöda ska ned till drygt 220 per år i hela landet senast 2012. 2008 låg den förväntade siffran på 470 personer. Vägverket som detaljplanerar trafiksäkerheten om Nollvisionen, vill till exempel att rattfylleriet ska halveras och att 99 procent av bilisterna använder bilbälte.

Vi har haft möte med Vägverket och kommer att fortsätta följa upp det arbetet. Men det är inte så att det går att ta ut särskilda platser och övervaka bort det, genom till exempel hastighetsnedsättning. Det går inte när man har hundratals mil med vägar, säger Cedheim. 

FAKTA

Roslagens polismästardistrikt består av Norrtälje, Täby, Vallentuna, Vaxholm, Danderyd och Österåkers kommuner.

Nollvisionen är grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige som fastställts av riksdagen. Nollvisionen betyder att inga ska behöva dödas i vägtrafiken. Trafiksäkerhetsarbetet i Nollvisionens anda innebär att vägar, gator och fordon i högre grad ska anpassas till människans förutsättningar. Till exempel införande av alkolås i alla nya personbilar och en cykelhjälmslag som gäller alla åldrar.

Mer läsning

Annons