Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårare tider för målvakter

Ett fåtal bilister står för majoriteten av bilskulderna hos kronofogden. Nu är nya förslag på gång för att göra det svårare för bilmålvakterna.
- Vi vill sätta käppar i hjulet för den här verksamheten, säger Katarina Fröberg på Vägverket.

Annons

Problemen med bilmålvakter - personer som mot betalning står skrivna som ägare för bilar utan att bruka dem - har ökat sedan Stockholm införde trängselskatter. Bilmålvakten är ofta en person utan tillgångar och fast adress vilket gör att p-böter, trängselavgifter och bilskatter inte kan krävas in av kronofogden.

Totalt ligger bilskulderna i Sverige på över en miljard kronor. Myndigheterna vill få till en förändring och Vägverket och kronofogdemyndigheten arbetar just nu med att ta fram förslag på hur problemet ska lösas.

- I dag har vi väldigt små möjligheter att göra något. Det regelverk vi följer tillåter egentligen bara att ge körförbud för bilar vars skatt inte har betalats, säger Katarina Fröberg, avdelningschef på Vägverkets bilregister i Örebro.

Tyvärr kan inte heller Vägverket neka en misstänkt bilmålvakt att registrera nya bilar på sig.

- Nej, i dag är allt vi kan göra att begära in kompletterande uppgifter om vi misstänker att allt inte står rätt till. Ofta får vi svar från säljaren, som ju vill att affären ska bli klar. Men i praktiken kan vi inte göra något, om säljaren kan visa att han redan lämnat ifrån sig bilen så tillhör bilen köparen.

För att förstå problemets omfattning kan man betänka att ett 60-tal personer i dag äger mer än 100 fordon var. Bland de nya regler som diskuteras är att en privatperson ska kunna nekas att köpa en ny bil om han redan står registrerad på 20 fordon och har bilskulder sedan tidigare.

Men trots problemets omfattning - Vägverket är en av kronofogdemyndighetens största kunder med ungefär en miljon pågående ärenden - vet man inte särskilt mycket om vare sig bilmålvakterna eller personerna som utnyttjar dem. Få fall polisanmäls.

- Det enda vi skulle kunna polisanmäla för är urkundsförfalskning, för vi tror att köpare som utnyttjar målvakter ofta förfalskar namnteckningen. Men det är ett brott som är svårt att bevisa, så det känns egentligen inte som en bra väg. Det är bättre om vi kan hitta nya regler som sätter käppar i hjulet för den här verksamheten.

I december kommer förslagen. Några kommer antagligen att införas direkt, medan andra kräver lagändringar och tar längre tid att införa.

Fakta bilskulderna

Det finns ungefär 4,5 miljoner bilägare i Sverige. Av dem står ungefär 100 000 (cirka tre procent av alla bilägare) för alla fordonsrelaterade skulder hos kronofogden (skulderna innefattar även kronofogdens avgifter). Av dessa är det under 1 000 personer som har riktigt stora skulder fördelade på följande sätt:

+ 83 personer har skulder för trängselavgifter som överstiger 100 000 kronor.

+ 123 personer har skulder för fordonsskatter som överstiger 100 000 kronor.

+ 650 personer har skulder för parkeringsböter som överstiger 100 000 kronor. (TT Spektra)

Bilmålvakt - så fungerar det

Reglerna för att en bil ska skrivas över på en annan person är ganska enkla att ta sig runt. Allt som krävs för att skriva över en bil är att registreringsbeviset skrivs under av två personer, säljaren och köparen.

Med två autografer på dokumentet finns inga förhinder för affären. Säljaren har inget krav på sig att titta på köparens id-kort, det är bara en rekommendation.

I Vägverkets administrativa system kollas automatiskt om handlingen har två autografer, därefter godkänns den nya registreringen.

Det här öppnar för flera möjligheter. Dels kan affären göras direkt med bilmålvakten, som köper bilen och skriver under papperen. Bilen brukas sedan av en annan person medan målvakten, som är laglig ägare till fordonet, står för alla skatter, p-böter och trängselskatter. Målvakten struntar i att betala dem och eftersom denne saknar utmätningsbara tillgångar, och ibland även fast adress, kan kronofogden inte driva in pengarna.

Och dels kan affären göras med en köpare som låtsas vara någon annan. I Skåne uppmärksammades för ett tag sedan en person som utan sin egen vetskap hade använts som målvakt i flera bilaffärer. Köparen hade helt enkelt förfalskat den här personens namnteckning.

Inget vet vem som använder bilmålvakterna eftersom det inte finns några utredningar om saken.

Att problemet uppmärksammas just nu beror på att det vuxit sig större sedan trängselskatten infördes i Stockholm. Men bilmålvakter har förekommit länge.

Mer läsning

Annons