Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stort avbräck när mackar läggs ner

Nu är det slutpumpat på mackarna i Grisslehamn och Älmsta. Trots protestlistor och namnunderskrifter tvingas bensinstationerna upphöra med försäljningen av bensin och diesel. Närmaste bemannade mack för Älmstaborna finns i Hallstavik.

Annons

 Vi kommer att rea ut bensinen tills den är slut och sedan kommer bensinbolaget att gräva upp tankar och montera ner bensinpumpar. Det känns jättetungt såhär sista dagen med macken, säger Anna Andersson som är stationschef på macken i Älmsta.

Trots att flera hundra personer har skrivit på de protestlistor som legat utplacerade i samhället har kunderna inte fått gehör för sina åsikter.

 Jag vet inte om någon har tittat på listorna men det är det enda folk pratar om när de kommer in i butiken. Alla är oroliga för hur de ska få tag på diesel, säger Anna Andersson.

Två får gå

På macken i Älmsta arbetar tre personer heltid. När bensin och dieselförsäljningen upphör tvingas två av dem att sluta.

 Vi hade inte råd att behålla så mycket personal när bensinen försvinner. Det blir för stor omkostnad, säger Anna Andersson.

På bensinmacken i Grisslehamn har man valt att behålla alla anställda trots svåra tider.

 Jag är väl inte klok som väljer att ha kvar alla tre anställda, men jag hoppas att det här ska lösa sig till slut. Skulle jag lägga ner macken så skulle det aldrig bli någon soppa här igen så jag gör så gott jag kan så får vi se hur framtiden blir, säger Jonas Kasesalu, mackägare i Grisslehamn.

Det som krävs för att bensinförsäljningen ska kunna återuppstå i framtiden är att någon investerar i nya pumpar och tankar.

 Mackarna behövs i ett samhälle som detta. Det här är ett stort avbräck. Som att kapa av ett ben på orten, säger Jonas Kasesalu.

Pellets och flis möjlig väg för mackarna

Bensinstationer som tillhandahåller ved, pellets och flis ska kunna fortsätta med sin verksamhet även efter att den nya lagen om förnybara drivmedel trätt i kraft. Det anser Karin Westlin, jurist och sommarboende på Arholma.

Jag ser det inte som ett kryphål i lagen utan en möjlighet för mackägarna, säger hon.

I april 2006 trädde lagen om skyldighet att tillhandahålla förnybara drivmedel i kraft. För mackägarna i kommunen innebar den nya lagen stora kostnader då nya pumpar för till exempel etanol måste installeras, vilket till slut ledde till nedläggningar.

Jag märkte hur mackarna försvann en efter en vid Arholma. Först ut var macken vid Backa vägskäl. Efter det var det Älmstas tur och då började jag titta närmare på lagtexten för att se om det var några oklarheter, säger Karin Westlin.

Lagen definierar förnybart drivmedel som ”framställt av förnybara källor”, alltså nedbrytbart. Det anges inte att bränslet måste vara anpassat efter en viss del av bilparken eller passa som bränsle för ett visst antal bilar.

Det borde alltså innebära att en bensinstation som tillhandahåller ved, flis och pellets har uppfyllt lagens krav om förnybart drivmedel och kanske slipper att göra kostsamma investeringar eller lägga ner, säger Karin Westlin.

Vilken möjlighet har man som mackägare om man väljer att tolka lagtexten på det sättet?

Det är förstås svårt att som enskild mackägare att gå emot en tolkning av lagen. Det man behöver är en representant från en organisation eller företrädare som kan ta upp frågan på högre nivå. De stora bolagen måste få upp ögonen för en alternativ tolkning och det är inte säkert att de tycker att det är värt besväret, säger Karin Westlin.

Mer läsning

Annons