Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Staten ska inte äga saab

General Motors vill bli av med Saab. Senaste 1 januari 2010 måste Saab stå på egna ben.Det var GM-chefen Rick Wagoners besked i går natt.
På sitt sätt var det ett förståeligt besked. General Motors har enorma ekonomiska problem just nu, och Saab är inte ett av företagets mest kända bilmärken. Dessutom har Saab gått med förlust i stort sett alla år sedan GM köpte företaget för snart 20 år sedan.
 

Annons

Chansen för att någon skall köpa Saab är minimal. Chansen att Saab skall överleva som tillverkare av egna bilar är inte heller speciellt stor. Om företaget inte har lyckats gå med vinst på 20 år, så är det svårt att se att det kan gå med vinst i framtiden, inte minst med tanke på den enorma överkapacitet det just nu finns inom bilindustrin.

Näringsminister Maud Olofsson gör därför helt rätt när hon tydligt deklarerar att regeringen inte tänker ta över Saab. Ett statligt Saab vore ett oerhört vågspel med skattebetalarnas pengar. Mycket kan man säga om den svenska regeringens kompetens, men dess kompetens att driva ett bilföretag är inte speciellt stor, i alla fall inte om man jämför med General Motors, världens största bilföretag. Och om General Motors under 20 år inte kunnat få Saab att gå med vinst, är det omöjligt att förstå hur den svenska regeringen skulle lyckas.

Trots detta kräver nu såväl socialdemokraterna som vänsterpartiet att staten skall ta över Saab, och anklagar Maud Olofsson för ”dogmatisk marknadsliberalism”. Säkerligen har också vänsterpartierna ett visst stöd för detta bland svenskarna, inte minst bland dem som minns sin barndoms utflykter i sina föräldrars Saab eller den slitna men pigga Saab de köpte som 19-åring, och tycker att det vore en katastrof om detta gamla fina bilmärke skulle förvinna. Men skall verkligen tiotals miljarder av skattebetalarnas pengar slösas bort av nostalgiska skäl? Man kan också fråga sig varför Socialdemokraterna är så måna om just Saab? När Ericsson för några år sedan lade ner tillverkningen av telefoner i Sverige, så krävde inte Socialdemokraterna att staten skulle ta över. Istället krävde partiets dåvarande partisekreterare att svenskarna skulle bojkotta Ericssons telefoner. Kan det ha något att göra med att LO är mycket starkare på Saab än man var på Ericsson?

Än är det inte helt kört för Saab. Kanske kan Saabledningen, mot alla odds, hitta ett sätt att överleva som biltillverkare. Eller som något annat. De Saabanställdas stora kompetens kan självklart användas till annat än att bygga Saabar.

En sådan omställning skall staten självklart hjälpa till med, till exempel genom utvecklingsinsatser. Dessutom skall man givetvis göra stora arbetsmarknadspolitiska satsningar för de Saabanställda som mister sina jobb. Men som ägare skall inte staten gå in. Staten skall inte äga Saab.

Mer läsning

Annons