Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Staten ska inte äga bilfabriker

Saab och Volvo. Två svenska klenoder med amerikanska ägare, båda i djup kris.
Saab har haft problem länge. Tillverkningen har inte gått med vinst sedan mitten på 1990-talet. Men Volvo har varit en stor vinstmaskin. Men inte längre.

Annons

Både Saab och Volvo är till salu. Några köpare har ännu inte dykt upp. Frågan är om det finns någon som vill köpa bilföretag just nu, när försäljningen av bilar faller dramatiskt världen runt, och nästan alla bilföretag går med förlust. Frågan är också vad som händer om GM och Ford, som äger Saab respektive Volvo, går i konkurs.

Enligt den opinionsmätning som Novus Opinion presenterade i början av veckan är en kraftig majoritet av svenskarna positiva till att svenska staten går in som tillfällig ägare av Volvo. Knappt 70 procent är helt eller delvis för ett statligt ingripande.

Siffran visar hur starkt stöd Volvobilen har i den svenska folksjälen. Antagligen finns det inget annat företag som svenska folket värnar lika mycket om.

Frågan är dock hur många svenskar som vet vad det skulle kosta skattebetalarna om staten tog över Volvo? För det skulle bli mycket dyrt. Inte att köpa företaget det skulle nästan vara gratis.

Däremot skulle det kosta flera år av miljardförluster och många miljarder kronor i investeringar innan Volvo blir lönsamt igen. För Volvo säljer inte fler bilar bara för att staten tar över, inte heller får Volvo då automatiskt nya bilmodeller eller miljövänligare motorer. Uppskattningsvis skulle det därför kosta 50 miljarder kronor att göra Volvo till ett lönsamt företag.

Om nu staten lyckas med detta. För inget säger att staten är en bättre bilägare än Ford; att politiker är bättre på att bedöma bilmarknaden än bilindustrin. Det finns inte heller många exempel på framgångsrika svenska statliga tillverkningsföretag. Om det nu finns något alls. Svenska statens alla försök att bli biltillverkare har slutat i fiaskon, till exempel bilen ”Tjorven” som byggdes av Kalmar verkstad.

Det är därför bra att näringsminister Maud Olofsson håller emot, och säger nej till alla dem som vill att staten skall köpa Volvo, till exempel socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin. Ett statligt ägande av Volvo är inte bra för företaget, utan innebär att Volvo på sikt går samma väg som de skeppsvarv staten en gång ägde.

Istället skall staten stötta Volvo och Saab på annat sätt, som hjälp till forskning och utveckling och med lånegarantier. För självklart skall staten göra stora insatser för att behålla den svenska bilindustrin.

Men köpa skall staten inte göra. Trots att en majoritet av svenska folket tycks stödja ett sådant förslag. I alla fall innan de fått reda på vad ett sådant köp skulle kosta.

Mer läsning

Annons