Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skärgårdstrafik hotad

Sjöfartsverket hotar att stoppa Blidösundsbolagets båtar.
Anledningen är att personal jobbat på poster som varit utanför deras behörighetsområden och överrapportering i arbetsdagar.

Annons

Hotet att stoppa Bildösundsbolagets trafik kommer i en skrivelse från Sjöfartinspektionen på Sjöfartsverket och sjösäkerhetsdirektören Johan Franson. I den anklagar man rederiet för att ha rapporterat in personal på positioner som de inte har behörighet till. Kafépersonal har arbetat som ljungmän och matroser som styrmän.

Det här är ett ovanligt starkt föreläggande som vi har gjort. Det är inte vanligt att vi går ut med så hårda ord, säger Johan Franson. 

Enligt honom upptäcktes felen i den återkommande revisionen som görs på varje rederi. Förutom behörighetsfel har Blidösundsbolaget också rapporterat in fel arbetsdagar, så kallade sjödagar, för sina anställda. Enligt sjöfaratsreglerna kan en anställd bara tjäna in en sjödag per dygn, men eftersom personalen på Blidösundsbolaget ibland jobbar på flera båtar samma dag har de rapporterat in två sjödagar för ett dygn.

Vi tycker naturligtvis inte att dessa brister är bra. Det är fel och det måste rederiet åtgärda, säger Johan Franson,

I skrivelsen kritiserar Sjöfartsinspektionen även säkerhetsutbildningen ombord på båtarna och menar att den CD-skiva de anställda får med säkerhetsanvisningar inte räcker. 

Förutom ångfartyget Blidösund samt Sjögull och Sjöbris driver rederiet även fem av Waxholmsbåtarna samt Djurgårdsfärjorna.

Senast den 28 juli måste rederiet redovisa för Sjöfartsinspektionen hur man ska rätta till sina brister.

Blidösundsbolagets vd Göran Ahlqvist är på semester och har inte gått att nå för en kommentar.

Kim Nilsson

[email protected]

Mer läsning

Annons