Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SC60 trygg och rolig

Mindre än XC90 och roligare än XC70. Nya Volvo XC60 är en smidig stadsjeep som har bra komfort, hög säkerhet och fina köregenskaper. Inpackad i en snygg kaross är det inte konstigt att orderböckerna tecknas fulla.

Annons

Volvos formgivare har fått XC60 att se liten och smidig ut, med runda sportiga former och kompakta mått. Bilen är aningen kortare än V70 men höjden på karossen ger bilen rätt proportioner och också mycket mer utrymme invändigt än man väntar sig.

Fram sitter förare och passagerare minst lika bra som i storebror XC90. Sittställningen är hög som den ska vara i en stadsjeep men körställningen är allt annat än jeep-aktig. Att hitta en bra och säker körställning är lika enkelt som vanligt i en Volvo.

I baksätet är det också gott om plats och två vuxna sitter riktigt bekvämt med bra benvinkel och gott om plats för fötterna. För tre vuxna i bredd blir det däremot lite trångt i längden.

Den högt uppdragna sidolinjen är ett formgivarknep som gör att bilen ser säker ut men tyvärr drabbar den barnen i baksätet. Sidorutan hamnar så högt upp att små barn får svårt att se ut.

Två tonBagageutrymmet är 70 liter mindre än i V70 men räcker ändå gott och väl till fyra personers semesterpackning. Trots den höga lasthöjden är det lätt att få in tunga väskor eftersom det inte finns någon lasttröskel och man når långt in utan att behöva böja sig så våldsamt.

De kurviga vägarna uppe i bergen norr om Valéncia är vackra och roliga. Volvo XC60 känns betydligt mindre än den är, en klump på nästan två ton. Men runt hårnålarna smiter bilen genom enkelt och smidigt. XC60 är precis som en Volvo ska vara, trygg att köra. När det går lite för fort in i kurvorna tappar framhjulet greppet en aning men sällan så mycket att antisladdsystemet behöver gripa in. Bakvagnen håller spåret perfekt och trots mycket provocerande vill bilen inte tappa greppet, inte ens på grus.

Styrkänsla

Volvo som tidigare gärna gjort bilar med dragning åt det tråkiga men trygga hållet har fått till riktigt roliga köregenskaper i XC60. Styrkänslan är bra och tillsammans med det fina chassit är det lätt att sikta in bilen i kurvorna och hålla spåret.

Komforten är på topp vilket gör XC60 till en fin långresebil. Fjädringen tar mjukt hand om ojämnheterna i vägbanan och fortfarande en god bit över svensk motorvägshastighet är det tyst i bilen, varken speciellt mycket vägbuller eller vindbrus kommer in.

Det finns bara två olika motorer att välja till Volvo XC60, två dieslar. Ett val som är lika politiskt korrekt som klokt. På övriga marknader och till några få tidiga svenska kunder kommer XC60 även med T6-motorn på 265 hästkrafter.

Säkrast

De två dieselmotorerna är antingen 2,4D på 163 hästkrafter eller starka D5 med 185 hästar, två motorer som båda räcker för att sätta bra fart på bilen.

Den som vill åka billigare får vänta tills våren då XC60 kommer med 2,4-litersdieseln och framhjulsdrift. En förändring som inte bara gör XC60 100 kilogram lättare och tio procent snålare utan även cirka 20 000 kronor billigare.

Volvo hävdar att XC60 är deras säkraste bil någonsin. Utrustad med en rad olika avancerade system övervakar XC60 körningen och hjälper föraren innan det är försent. Det senaste säkerhetssystemet som Volvo har är City Safety. Systemet är standardmonterat och fungerar som en extra, vaksam chaufför under kökörning. I Hastigheter upp till 30 km/tim tvärnitar bilen av sig själv om bilen framför plötsligt stannar och går det inte fortare än 15 km/tim hinner XC60 stanna med några decimeters marginal om det plötsligt blir stopp i trafiken, ett suveränt system som inte bara kan spara onödiga försäkringskostnader utan även undvika pisksnärtskador.

Volvo XC60 är en fräsch och smart stadsjeep som känns helt rätt, något som även orderteckningarna vittnar om.

Motor:

Volvo XC60 D55-cylindrig dieselmotor med turbo, 2 400 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 400 Nm vid 2 000 varv/min. Toppfart 205 km/tim, acceleration 0-100 km/tim på 9,5 sekunder

Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med triangellänkar, flerlänkad bakaxel med skruvfjädring, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.

Mått och vikter: Längd 463, bredd 189, höjd 171 cm, axelavstånd 277 cm. Tjänstevikt 1 827 kg. Maxlast 678 kg. Bagagevolym 495-1 455 liter. Släpvagnsvikt 1 800 kg.

Pris: 367 900 kronor

Bränsleförbrukning: 0,75 l/mil

Utsläpp CO2: 199 g/km

Helhetsbetyg 4

Ekonomi 3: Dyr att köpa och äga men ett bra andrahandsvärde kompenserar.

Säkerhet 5: Säkerheten är på topp och City Safety ger en extra guldstjärna.

Komfort 5: Tyst, mjuk och behaglig.

Köregenskaper 4: En rolig och trygg bil som känns mycket mindre än den är.

Miljö 3: Lågt utsläpp och förbrukning trots stor och tung bil.

Konkurrenter i klassen: Audi Q5, BMW X3, Land Rover Freelander

Mer läsning

Annons