Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ribban höjd i krocktester

Från och med nästa år blir det svårare för nya bilar att få fem stjärnor när det krocktestas av Euro NCAP. I de nya grundkraven för att få den femte stjärnan gäller att bilmodellen ska ha antisladdsystem i standardutförandet.

Annons

Det betygssystem som gäller vid Euro NCAP:s krocktest i dag antogs redan 1997. Men nu skärper organisationen kraven. Nya bilmodeller kommer från och med årsskiftet att bedömas på fyra olika områden och resultatet från varje räknas sen samman och utgör grunden för slutbetyget. Som även fortsättningsvis blir i form av maximalt fem stjärnor.

Skyddet för vuxna passagerare, skyddet för barn och skyddet för fotgängare har redan tidigare ingått i Euro NCAP:s bedömning. Nu läggs en fjärde punkt till: assisterande säkerhetssystem. Där kommer antisladdsystem att bli ett absolut krav för att få fem stjärnor. Plus att bilen förstås också ska klara de övriga proven med höga poäng. I de nya krocktest som ska göras kommer man även att bedöma risken för pisksnärtskador.

Vid krockproven körs bilarna i 64 km/t mot en deformerbar barriär. Dessutom görs en sidokrock i 50 km/t och en krock mot en stolpe i 29 km/t.

Mer läsning

Annons