Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Retrobil för stadskörning

TEST. Fiat har gjort succé med sin nya version av gamla klassiska 500. En retrobil som klippt och skuren för storstadens trånga gator. Med snål diesel får Fiat 500 miljöstämpel men på långturen visar bilen upp sina sämre egenskaper och så imponerande snål är den inte heller.

Annons

Fiat 500 är oemotståndlig, huvuden vrids nästan av när jag passerar med bilen. Gamla som unga, till och med hårdkokta raggarkillar vänder sig om - trots den bebisblå kulören.

Formerna till Fiat 500 kommer från originalet som lanserades 1957, även om namnet härstammar från 30-talet. Jämför du en 500 från 1957 med den nya modellen är likheten slående trots att den nya bilen både har vuxit och fått sportigare former.

Medan det med nöd och näppe rymdes fyra vuxna i gamla 500 kan faktiskt hela familjen (med lite vilja) åka på semester i nya bilen.

Men, de mest revolutionerande nyheterna är att nya bilen varken har svansmotor eller bakhjulsdrift vilket också innebör betydligt säkrare köregenskaper.

Runt gatuhörnen i stan är Fiat 500 drömmen att ratta, den är inte bara smidig och rolig, föraren har också tack vare de tunna takbågarna fin sikt runt om bilen. Fickparkeringen blir barnsligt enkel med en liten bil som har hjulen placerade ute i hörnen.

Under huven sitter en 1,3 liter stor dieselmotor som ger blygsamma 75 hästkrafter och de räcker väl till att sätta fart på ett ton bil. Mellan rödljusen är Fiat 500 oftast snabbast och det är först i högre farter som bilen blir efter.

Inne i stan går motorn riktigt snålt men så fort vi kommer ut på landsvägen blir det svårt att spara på dropparna. Fiat hävdar att bränsleförbrukningen vid blandad körning är 0,42 liter per mil men faktum är att det vid lugn landsvägskörning är svårt att komma ned mot 0,4 liter per mil. Blandar vi motorväg och snabbare landsväg hamnar förbrukningen närmare 0,6 och det är ganska mycket för en så liten bil.

Köregenskaperna som är så roliga inne i stan fortsätter att vara underhållande ute på den kurviga landsvägen. Trots att bilen är körglad är fjädringen mer komfortabel än sportig och det är skönt. Däremot trasslar det till sig lite om vägen är guppig mitt i en kurva, bilen börjar åma sig obehagligt och antisladdsystemet får rycka in.

Fiat 500 går att beställa med sportfjädringen för den som vill slippa åmandet i kurvorna.

Den mjuka fjädringen gör att komforten blir riktigt bra, för sin storlek, även på dåliga vägar, men tyvärr har Fiat inte satsat lika mycket på att ljudisolera kupén.

På grov asfalt bullrar det så mycket i bilen att det är svårt att föra en normal diskussion med passagerarna i baksätet (och de sitter ju inte särskilt långt bort). När asfalten övergår i grus blir det rena mardrömmen i kupén. Och som om vägljudet inte vore nog så börjar plastdetaljerna i interiören gneka redan efter några hundra mil. Till en början räcker det med att knacka lätt på mittkonsolen för att få tyst på ljudet men till sist tvingas jag knöla in små bitar från en Läkerol-ask i skarvarna för att få tyst.

Fiat 500 är riktigt charmig och passar hur bra som helst där den hör hemma - i stan. Men priset? Fiat 500 kostar från 141 900 till 177 300 kronor och då måste man köpa till stolsvärme för 2 900 kronor! Priset gör Fiat 500 till en dyrgrip och andrahandsvärdet känns minst sagt osäkert.

Fakta/Fiat 500 1,3 MJT

Motor: 4-cylindrig dieselmotor med turbo, 1 248 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 75 hk (55 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 145 Nm vid 1 500 varv/min. Toppfart 165 km/tim, acceleration 0-100 km/tim på 12,5 sekunder

Chassi: Framhjulsdriven. Framhjulsupphängning med triangellänkar, torsionsaxel bak med skruvfjädring, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.

Mått och vikter: Längd 355, bredd 163, höjd 149 cm, axelavstånd 230 cm. Tjänstevikt 1 050 kg. Maxlast 365 kg. Bagagevolym 185-610 liter. Släpvagnsvikt 800 kg.

Pris: 161 900 kronor

Bränsleförbrukning: 0,42 l/mil

Utsläpp CO2: 111 g/km

Betyg: 3

Ekonomi: 2. Högt pris och hur blir andrahandsvärdet?

Säkerhet: 4. Mycket bra krocksäkerhet - för sin storlek.

Komfort: 2. Bullrig och gnekig men ändå ok.

Köregenskaper: 3. Rolig att köra men aningen svajiga egenskaper. 

Miljö: 4. Snål liten bil om du tar det lugnt.

Konkurrenter i klassen:

Mini Cooper, Smart, Citroen C1, Suzuki Splash

Läs fler biltester

Mer läsning

Annons