Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rättvisa åt tjejerna

Annons

Tjejer har i genomsnitt högre betyg än killar. Det gör att tjejer lättare kommer in på de mest attraktiva utbildningarna på högskolor och universitet.

Trots detta domineras inte läkar-, psykolog- och veterinärlinjerna totalt av tjejer. Orsaken är att kvinnliga sökande sorteras bort om de har lika goda meriter som manliga, eftersom skolorna vill ha en bättre balans mellan könen på dessa utbildningar.

Enligt Centrum för rättvisa har över 7000 kvinnor sorterats bort de senaste sju åren. Antalet män som sorterats bort på samma sätt är mycket färre. 90 procent av alla studenter som sorterats bort är nämligen kvinnor.

Svenska högskolor ägnar sig alltså åt systematisk diskriminering av kvinnor. Och paradoxalt nog sker detta även i yrken som traditionellt är mansdominerade. Genom att jämna ut könsfördelningen på utbildningen gör alltså högskolorna att det tar längre tid att få en jämnare könsfördelningen ute i arbetslivet.

Därför är det bra att Centrum för rättvisa stämt Sveriges lantbruksuniversitet för diskriminering. Universitetet har gynnat manliga sökande, vilket gjort att 47 kvinnor nekats plats på veterinärutbildningen.

Det blir nu det svenska rättssystemet som får avgöra om den här typen av diskriminering är laglig eller inte. Det enda rimliga är att den är olaglig.

I andra rättsfall har det nämligen tidigare slagits fast att det inte är lagligt att kvotera in sökande, varken på grund av kön eller etnicitet. Högsta domstolen fällde 2006 Uppsala universitet för att universitetet hade vikt ett antal platser för sökande med utlandsfödda föräldrar. Året därpå fälldes universitetet i Karlstad i tingsrätten i Örebro för att man vikt platser för manliga sökanden på vård- och hälsoutbildningar.

De här domarna har gjort att landets högskolor och universitet slutat med kvotering. Däremot har de fortsatt att sortera bort sökande för att få en jämnare könsfördelning.

Visst kan det finnas fördelar med att ha en jämn könsfördelning på en högskoleutbildning. De fördelarna får dock inte skolorna försöka uppnå genom att diskriminera ett av könen. Det måste vara kunskaper och lämplighet som avgör om man kommer in på en högre utbildning, ingenting annat.

Om staten vill få fler pojkar att bli veterinärer, läkare och psykologer så måste man gå en annan väg än att diskriminera flickorna. Man borde börja med att fråga sig varför tjejer i genomsnitt har bättre gymnasiebetyg än killar. Någon skillnad i intelligens lär det inte finnas. Alltså måste det vara andra saker som skapar skillnaderna. Är till exempel skolan utformad så att den stimulerar studiebegåvade tjejer men inte studiebegåvade killar?

Mer läsning

Annons