Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Q5 en miljövänligare SUV

Stora stadsjeepar är ute men folk vill fortfarande ha bilar med den stora trygga terrängbilskänslan. Audi gör som många andra biltillverkare - en mindre version av stadsjeepen. Audi Q5 är helt rätt för den som vill ha Audis gedigna känsla parat med bra terrängegenskaper och en bil som samtidigt är rolig att köra på landsvägen.

Annons

Trots hot om jordens undergång lanserar flera av de europeiska biltillverkarna nya stadsjeepar eller SUV:ar i år och det är inte så konstigt eftersom kunder fortfarande vill ha dem.

Men, när det förr handlade om vem som hade störst och vräkigast SUV handlar det nu mer om att kunna åka i en SUV med gott samvete. Volvos nya XC60 är ett exempel som redan har blivit en succé, Mercedes GLK ett annat och nu Audi Q5. Alla har de några gemensamma nämnare; lite mindre, lite miljövänligare och framförallt - helt rätt i tiden.

Audi Q5 baseras på nya A4, det syns inte men det har smittat av sig i form av roliga och trygga köregenskaper. Audis vanligtvis aningen truliga köregenskaper byttes mot körglädje i och med nya A4 och på den krokiga landsvägen är inte Q5 långt efter i fråga om skärpa och känsla. Men Q5 är inte bara tyngre än A4 utan även högre och det märks men det blir aldrig svajigt.

Styr in tryggt

Audi har gjort en konbana på ett litet asfalterat flygfält och förhållandena för att visa upp vad Q5 går för är långt ifrån vad Audi hoppats på, med en fuktig och kall bana och dubbfria vinterdäck som inte är av autobahntyp.

Q5 styr in tryggt i böjarna och det ska ganska mycket till innan bakändan bryter ut i sladd och antisladdsystemet måste gå in och hjälpa till.

Med den två liter stora bensinmotorn på 211 hästkrafter känns bilen riktigt nätt, med den lika stora men 170 hästkrafter starka dieselmotorn marginellt mer understyrd. Den tre liter stora dieselsexan på 240 hästkrafter går som en raket rakt fram men den högre vikten i nosen tar ut sin rätt och bilen är inte lika fin och exakt i kurvorna som med de mindre motorerna.

Snål diesel

Alla tre motorer är fina men den lilla dieseln är en pärla som inte bara är ruggigt stark på alla varv utan även riktigt snål. Vid lugn körning på landsvägen går det att få ned förbrukningen under 0,6 liter per mil, riktigt bra.

För att få fram ett snålare alternativ skulle man kunna tänka sig att Audi funderat på en framhjulsdriven version av Q5 men det verkar det inte vara tal om. Audi har till och med valt att använda sin konventionella permanenta fyrhjulsdrift Quattro i stället för elektroniska alternativ som gör bilen framhjulsdriven till det behövs mer grepp och bakhjulsdriften kopplas in.

Kvalitetskänsla

Lågväxel finns inte men ute i sandlådan gör sig Q5 riktigt bra. Elektroniska hjälpmedel ser till att kraften portioneras ut till rätt hjul och bilen tuggar fram över hinder som 99.99 procent av de blivande kunderna aldrig kommer att drömma om att forcera.

Har du tänkt köra i skogen ibland är den automatiska växellådan att föredra så slipper du alla motorstopp.

Invändigt känns Q5 som vilken Audi som helst med rätt fasta stolar (på gott och ont) och gedigen kvalitetskänsla. På det inre och yttre är smakfullt formgivet men vem ritade den fula bakluckan och måste man byta hela bakluckan om man får en skada på bakre hörnet av bilen?

Som vanligt när det gäller Audi har Q5 ett ganska attraktivt pris men det drar snabbt iväg. 345 400 kronor för instegsmodellen blir snart närmare en halv miljon med extrautrustning.

Audi Q5 2.0 TDI

Motor: 4-cylindrig dieselmotor med turbo, 1 968 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 170 hk (125 kW) vid 4 200 varv/min, vridmoment 350 Nm från 1 750 varv/min. Toppfart 204 km/tim, acceleration 0-100 km/tim på 9,5 sekunder

Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med triangellänkar, flerlänkad bakaxel med skruvfjädring, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.

Mått och vikter: Längd 463, bredd 188, höjd 165 cm, axelavstånd 281 cm. Tjänstevikt 1 883 kg. Maxlast 428 kg. Bagagevolym 540-1 560 liter. Släpvagnsvikt 2 000 kg.

Pris: 345 400 kronor

Bränsleförbrukning: 0,67 l/mil

Utsläpp koldioxid: 175 g/km

Betyg: 4

Ekonomi: 3. Lockande grundpris men priset skenar snart iväg. 

Säkerhet: 5. Säker, både på vägen och vid en krock.

Komfort: 4. Bekväm trots att körglädjen fått gå före komforten.

Köregenskaper: 5. Exakt, rolig och trygg.

Miljö: 4. Dieselmotorn går riktigt snålt trots den ganska stora bilen.

Konkurrenter i klassen:

Volvo XC60, Mercedes GLK, BMW X3

Mer läsning

Annons