Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öborna kräver posten kvar

Posten vill att Arholmaborna ska hämta sina paket i Älmsta. En resa som tar 4,5 timme, tur och retur. Nu har öborna skrivit ett protestbrev till Posten. - Det är helt orimligt, säger Claes Örtendahl i Arholma ekonomiska förening som sköter öns posthantering.

Annons

Kundunderlaget på ön Arholma utanför Björkö är litet. Totalt finns ett 40-tal bofasta personer på ön, drygt 500 under sommaren.

Nu vill Posten sänka ersättningsnivåerna för postombud, och på Arholma omfattas då lanthandeln, som även fungerar som Systembolag och Apotek.

Det ställer till stora problem för oss när vi också ska sköta lanthandeln, säger Claes Örtendahl i Arholma ekonomiska förening.

Som lök på laxen vill Posten från nyår att alla postpaket ska hämtas ut i Älmsta. De kunder som vill ha sina paket levererade ut till ön, måste ringa och be om det.

Annars levereras paketen till Älmsta.

Det är väl klart att vi vill ha dem hit. Varför kan man inte leverera direkt? frågar sig Claes Örtendahl.

Att hämta paketen i Älmsta skulle ta flera timmar för Arholmaborna. Först passbåt från Arholma till Simpnäs på Björkö, sedan buss till Älmsta och så tillbaka igen.

Det är väldigt få av oss som har änglavingar och kan flyga över vattnet. Det skulle ta oss 4,5 timme med passbåt och buss, förklarar Claes Örtendahl.

Fyra föreningar har protesterat mot postens planer på att dra in postleveranserna till Arholma handel, där öns ekonomiska förening sköter hanteringen.

De övriga föreningarna är öns byalag, Intresseföreningen och Skärgårdsföreningen.

Vi är väldigt oroliga för att vi ska få en kraftigt försämrad service här, menar Claes Örtendahl.

Protestbrevet till Posten har inte gjort någon verkan. Svaret Arholmaborna fått är att beslutet står fast.

Arholma är en så kallad kärn-ö, som måste ha en viss service. Jag tror inte det här kan vara av så avgörande betydelse för postens finansiella ställning. Den här lilla föreningen och det stora företaget är liksom inte jämnspelta.

Örtendahl säger att man inte tänker ge sig i första taget.

Vi tycker att vi har bra sakargument. Frågan är nu bara hur vi ska gå vidare. Vi kan överklaga till Post- och telestyrelsen, men vi vet inte om det är särskilt meningsfullt, säger Claes Örtendahl. 

Mer läsning

Annons