Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya metoder för att varna trött förare

Flera stora projekt pågår för att kartlägga hur trötthet och distraktion påverkar bilförare. Målet är att hitta metoder som gör föraren medveten om sin egen trötthet innan en olycka sker.

Annons

Både Volvo och Citroën har det. Systemen som varnar bilföraren när han eller hon är för trött för att köra är på frammarsch. Men både bilindustrin och forskningen har långt kvar innan mätmetoderna är fullt utvecklade.

- Det händer mycket just nu även om forskningsområdet fortfarande är nytt. Trots att sömn är ett grundläggande behov för oss människor kom sömnforskningen inte igång på allvar förrän på 1940- och 50-talen, säger Anna Anund, forskare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, i Linköping.

- Inom trafikforskningen angriper vi dessutom trötthet från en annan vinkel. Medan sömnforskare genomför sina studier på människor som vill somna så studerar vi snarare den ofrivilliga sömnen. Och det är inte riktigt samma sak.

Trötthet i trafiken har blivit en allt större fråga inom trafikforskningen. Det är inte länge sedan ämnet hade svårt att ta sig in på dagordningen på trafiksäkerhetskonferenser. Men nu börjar det få samma dignitet som rattfylla. 

Exakt hur många olyckor som orsakas av trötthet är osäkert, men siffran är hög. En studie som nyligen genomfördes i Umeå visar att mellan 25 och 35 procent av de polisrapporterade olyckorna orsakas av trötthet. 

Inom EU pågår flera större samarbetsprojekt inom området och där har Sverige en framträdande roll. Det beror bland annat på att forskningen kom igång lite tidigare här än i många andra länder.

- I Sverige finns ett unikt samarbete mellan forskningsinstitut, universitet och industrin. Dessutom intresserar sig Vägverket för problemet och vill gärna anpassa vägarna efter det. Den bästa metoden för att bota trötthet är att sova, men hur ska man kunna göra det om det inte finns någonstans att stanna för en tupplur? Det krävs att väghållaren är beredd att göra en insats, säger Anna Anund.

I dag sysslar forskningen framför allt med att hitta sätt för att mäta hur rakt man kör bilen, vilket är vad Volvo och Citroën gör. Förändringar i ögonens rörelser är ett annat sätt att avslöja trötthet. Men metoderna verkar inte räcka till.

- Antagligen behöver man kombinera dem med annat. Än så länge har vi en bit kvar innan vi med säkerhet kan avgöra när någon är trött. Dessutom finns det brister i tekniken. De sensorer som mäter bilens och ögonens rörelser fungerar helt enkelt inte tillräckligt bra. 

Så i väntan på smarta kontrollsystem gäller det att kunna ställa rätt diagnos själv. Här är forskarnas bästa tumregel: Är det sent på natten eller tidigt på morgonen? Har du sovit för lite det senaste dygnet eller varit vaken i 15-16 timmar i sträck? Då är risken mycket stor att du är för trött för att köra bil. 

Thomas Arnroth/TT Spektra  [email protected]

Drowsi

Tre projekt om trötthet:Ett svenskt projekt med VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), Volvo, Stressforskningsinstitutet, Autoliv, Vägverket och Chalmers. Syftet är att ta fram koncept och teknik för att i realtid upptäcka trötthet vid körning och hitta varningssystem. Projektet ska resultera i tekniska hjälpmedel som förhindrar att föraren somnar vid ratten. 

Sensation

Ett EU-projekt som påminner om Drowsi men som även omfattar trötthetsolyckor på arbetsplatser. Syftet är att utveckla sensorer och system som mäter trötthet, stress och sömnighet genom att kontrollera puls, hjärnaktivitet och blinkbeteende. 

Föraruppmärksamhet

Ett projekt som ingår i IVSS-programmet (Intelligent vehicle safety systems) där VTI, Saab, Smarteye, Siemens, Scania och Linköpings universitet samarbetar. Syftet är att hitta metoder som avslöjar bristande uppmärksamhet hos föraren, bland annat genom att mäta ögats rörelser. Precis som när det gäller trötthet. 

Kommande projekt

VTI och Stressforskningsinstitutet ska inom ramen för det europeiska samarbetet Eranet utreda effekten av de vanligaste åtgärderna mot trötthet som förarna själva tar till. Det kan exempelvis handla om att höja volymen på bilstereon och att veva ner fönsterrutan. Forskarna vet visserligen redan att inget botar trötthet lika bra som en kort tupplur. Men nu vill man alltså utreda om de metoder som förarna själva väljer är effektiva.

Mer läsning

Annons