Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny minibuss med populärt märke

Peugeot 308 är en av våra mest populära familjebilar. Och lägger du till bokstäverna SW i modellbeteckningen får du en högre, rymligare och mer praktiskt variant. I fjol utnämndes den till årets familjebil. Fast den påminner mer om en liten buss och finns för bensin-, etanol- och dieseldrift.

Annons

Men det var faktiskt en annan fransos, Renault, som var först på banan med en liten kompakt familjebuss, eller MPV som är den formella beteckningen. Renault Scénic lanserades redan 1996 och fick snabbt efterföljare från snart sagt alla konkurrenter.

Peugeot föredrar dock att kalla sin förvuxna version av nya 308:an för station wagon/sport wagon, SW. Den är nästan en decimeter högre än basmodellen, drygt två decimeter bredare och nära nog tre decimeter längre. Utan att för ett ögonblick kännas stor eller klumpig.

Tvärtom upplevs 308 SW som smärt och lättrörlig utan ett spår av busskänsla.

Glas mot himlen

Provbilen är femsitsig men för 7 000 kronor kan du få två extra säten som fyller hela bagagerummet. De kan inte fällas ned i golvet och är definitivt inte avsedda för vuxna passagerare.

Men alla passagerarstolar går att lyfta ut ur bilen om du tillfälligt skulle ha behov av en skåpbil. Det ordinarie baksätet är uppdelat i tre stolar som kan flyttas individuellt både i längsled och i sidled.

För att förstärka rymdkänslan är SW-modellen redan i standardutförandet försedd med ett gigantiskt glastak som flyter ihop med vindrutan och sammanlagt ger 3,2 kvadratmeter sikt mot himlavalvet. Taket är dock inte öppningsbart.

Flera motoralternativ

Egentligen ska man ju inte diskutera smak, som är något högst personligt, men nog verkar det som om designavdelningen gick vilse någonstans i höjd med den mittre dörrstolpen. Gamla 307 SW är snyggare.

Inne i bilen sitter dock det mesta rätt och utrymmena är väl disponerade. Flexibiliteten är redan omnämnd.

1,6-litersdieseln som sitter i vår bil är lagom stark, snål, tyst och mycket dragvillig. Det bästa motoralternativet, enligt min uppfattning. Det finns en större 2,0-liters diesel i sortimentet som kostar 12 000-15 000 kronor extra plus två bensinalternativ på 120 respektive 150 hästkrafter. Till detta en 2,0-liters bioflexmotor på 140 hästar för körning på E85.

Åkkomforten är på typiskt franskt manér på gränsen till för mjuk. Å andra sidan är komforten mycket hög, i alla fall fram.

Provbilen har en ny växellåda med sex steg som är rappare än vad fransmännen brukar erbjuda. Automatlåda kostar 12 000-14 000 kronor.

Peugeot 308 SW finns i två utrustningsnivåer: Premium och den dyrare varianten Premium+. Den enda väsentliga skillnaden dem emellan är att du får vita mätartavlor på instrumentpanelen och en förarstol med svankstöd om du väljer den lyxigare nivån.

Peugeot 308 SW 1,6 HDi

POÄNG: 4 av 5 fyrar

RESULTAT: 45 av 50 poäng

ALLMÄNT: 9 av 10 poäng

Tjänstevikt (kg) 1 570

Max släpvagnsvikt (kg) 1 400

Drivning Fram

Växlar M6

Cylindrar/volym (cm3) 4/1 560

Maxlast (kg) 580

PRESTANDA: 8 av 10 poäng

Effekt (hk) 110

Vridmoment (Nm/varv) 240-260/1 750

CO2 (g/km) 134

0-100 km/t på (sek) 12,5

Vändcirkel (m) 11,1

KOMFORT: 8 av 10 poäng

Fällbart ryggstöd bak Ja (och flyttbart)

Ställbar ratt Höjd/längd

Bagageutrymme (lådliter) 573/1 736

Luftkonditionering AC

Styrservo Elhydraulisk

SÄKERHET: 10 av 10 poäng

3-punktsbälte alla platser Ja

Krockkuddar 7

Fästen barnstol Ja

Sidokrockkuddar Ja

Sidokrockgardin Ja

EKONOMI: 10 av 10 poäng

Pris på gatan 194 990

Skatt 2 740

Bränsleförbrukning (l/mil) 0,51

Serviceintervaller (mil/år) 2 000/2

Garantier 2/3/12

RESERVDELAR

Avgassystem (utom kat) 1 589

Strålkastarglas/insats 2 188 (komplett)

PLUS:

Flexibel och komfortabel. Bra dieselmotor och angenäm prisbild.

MINUS:

Två extrastolar stjäl bagagerum. Fulare än föregångaren, eller?

Tre av de vassaste konkurrenterna

Citroën Grand Picasso 1,6 HDi

205 000 kronor. Släkten är värst. Trots att Picasso är halvsyskon är 308 SW ett bättre val.

4 fyrar, 42 poäng.

Opel Zafira 1,9 CDTi

213 700 kronor. Baserad på Opel Vectra och börjar nu kännas lite gammal.

3 fyrar, 39 poäng.

Renault Grand Scénic 1,9 dCi

220 400 kronor. Alla små familjebussars moder. En helt ny modell nära förestående.

4 fyrar, 41 poäng.

Mer läsning

Annons