Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mindre effekt men mer miljö

Skruva ned effekten en aning och vips klarar sig Kia ceed 1,6 CRDi under den magiska 120-gramsgränsen som gör bilen miljövänlig. Det firas inte bara med ett Eco-emblem på bakluckan utan också med en miljöbilsrabatt på 12 000 kronor.

Annons

Den vanliga Kia ceed 1,6 CRDi har 115 hästkrafter och ger 255 Newtonmeter i vridmoment. Med den motorn drar en femdörrarsmodell 0,47 liter per mil och släpper ut 125 gram koldioxid per kilometer. Snålt och miljövänligt kan man tycka - men det håller inte Vägverket med om.

Och Kias sätt att göra bilen mer miljövänlig är lika enkel som logisk. Genom att trimma ned motorn en aning går bilen något billigare och släpper dessutom ut mindre koldioxid.

Med Eco-stämpeln på bakluckan ger ceed 90 hästkrafter och har ett vridmoment på 235 Newtonmeter. I jämförelse med den ordinarie modellen låter det kanske klent. Men i verkligheten räcker kraften mer än väl till att skjutsa familjen snabbt och bekvämt till köpcentrumet. Faktum är att det är svårt att motivera den starkare motorn för den som har testat bägge versionerna. I alla fall när skattelättnaden kommer på tal.

Stark motor

Förutom en viss effektförlust finns en annan mer märkbar skillnad mellan modellerna - det miljövänliga alternativet låter mer och går hårdare. Till en början känns det ovant med den traktorliknande gången, dieselmotorer tenderar ju att bli allt mer bensinmotorlika, men efter ett tag vänjer man sig. Och för oss som gillar lastbilar och traktorer blir det aldrig ett problem!

Motorn i ceed Eco är råstark redan från tomgång och när det blir grönt vid rödljuset så är det i princip bara att släppa upp kopplingen så tuffar bilen i väg.

Så fort jag lämnar stan så försvinner den största delen av motorns råbarkade karaktär. Men precis som med gamla dieslar vill motorn gärna att jag växlar upp tidigt eftersom den tappar orken om jag varvar för mycket. Det går snabbt att lära sig hur växellådan och motorn ska användas och så småningom kan jag även planera inför timmerbilsomkörningar.

Mjuk och stötig

Trots blandad körning med snabb landsvägsåkning och yxig stadskörning hamnar medelförbrukningen strax under 0,6 liter per mil. Det är bra, jämför bara med pyttebilen Fiat 500 som drar lika mycket under samma omständigheter.

Om du kör riktigt, riktigt snålt drar ceed Eco inte mycket mer än 0,4 liter diesel per mil vilket är bra, om än inte revolutionerande, för en bil i den här storleken.

Utöver motornedtrimningen liknar Eco-versionen den vanliga modellen av cee'd. Kia har varken satsat på sänkt markfrigång eller dyra lättrullade miljödäck och det är bra. Komforten i ceed är inte överlägsen och hårda miljöhjul tillsammans med sänkt chassi skulle knappast ha gjort saken bättre.

Fjädringen är ganska mjuk men småstötig. Det gör bilen irriterande struttig i låg fart och obehagligt svajig i hög fart. Djupa gropar mitt i kurvan får hela bilen att åma sig, ibland så pass mycket att antisladdsystemet måste hjälpa till.

Bra rabattFörra året gick ceed plötsligt i baklås med motorn i gång men det problemet säger Kia att de nu har löst. Ceed låser fortfarande dörrarna så fort du kör lite fortare än 40 kilometer i timmen. Men nu finns en funktion som gör att bakluckan låses upp så fort du öppnar förardörren. Och visst är det praktiskt att slippa springa tillbaka och trycka på upplåsningsknappen inne i bilen.

Däremot är det sjukt irriterande att alla andra dörrar är låsta när man kommer springande med sonen i ösregn från dagis och måste ta ett varv till för att låsa upp dörrarna!

Kia ceed lockar med lågt pris och generösa garantier och med ceed Eco tjänar du dessutom 12 000 kronor i miljöbilsrabatt. Och det är bra, både för plånboken och miljön.

Fakta/Kia Ceed Eco

Motor: 4-cylindrig dieselmotor med turbo, 1 582 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 90 hk (66 kW) vid 4 000 varv/minut, vridmoment 235 Nm från 1 750-2 500 varv/minut. Toppfart 172 km/timme, acceleration 0-100 km/timme på 13,8 sekunder

Chassi: Framhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben, flerlänkad bakaxel med skruvfjädring, kuggstångsstyrning med elektrisk servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.

Mått och vikter: Längd 424, bredd 179, höjd 148 cm, axelavstånd 265 cm. Tjänstevikt 1 468 kilo. Maxlast 352 kilo. Bagagevolym 340-1 300 liter. Släpvagnsvikt 1 400 kilo.

Pris: 166 900 kronor

Bränsleförbrukning: 0,45 liter/mil

Utsläpp CO2: 119 g/km 

Betyg: 3

Ekonomi: 4. Bra pris och miljöbilsrabatt

Säkerhet: 3. Bra krockbetyg men köregenskaperna är fortfarande inte hundra.

Komfort: 2. Småstötig fjädring och bullrig.

Köregenskaper: 2. Styrningen känns artificiell och köregenskaperna går inte riktigt att lita på. 

Miljö: 4. Dieselmotorn går riktigt fint och snålt.

Konkurrenter i klassen:

Renault Megane, Peugeot 307, Opel Astra

Mer läsning

Annons