Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljöbilarna visar vägen

De senaste åren har försäljningen av miljöbilar ökat kraftigt. I början av 2007 utgjorde miljöbilar 15 procent av de nyregistrerade bilarna. Två år senare, i slutet av 2008, var andelen nära 40 procent.

Annons

Den ökade miljömedvetenheten bland bilköparna var en viktig orsak. Många ville skaffa miljöbil eftersom de ville göra en insats för miljön. Men ännu viktigare var säkerligen den miljöbilspremie som regeringen införde i april 2007. I Stockholmsregionen spelade det också stor roll att miljöbilar slapp att betala trängselskatt.

Försäljningen av miljöbilar är därför ett tydligt bevis på att skatter, avgifter och andra så kallade ekonomiska styrmedel är mycket effektiva på miljöområdet. Genom att höja skatten på miljöfarligare alternativ, och sänka den på miljövänligare, går det snabbt och att styra mot en bättre miljö.

Det är därför bra att regeringen fortsätter på den här linjen. Förändrade skatter är nämligen en viktig del i den klimatproposition som miljöminister Andreas Carlgren presenterar i dag.

De flesta av förändringarna berör transportsektorn, där det blir mera lönsamt att skaffa miljöbil bland annat vill regeringen befria miljöbilar från skatt under de första fem åren. Andra förändringar handlar om uppvärmningssektorn, till exempel minskas den nedsättning av koldioxidskatten som i dag finns för energiintensiva företag och för uppvärmning inom jordbruk, skogsbruk och vattenbruk. Det här är bra förändringar, som med stor säkerhet innebär kraftigt minskade koldioxidutsläpp.

Tanken är att dessa skatteförändringar inte skall höja skattetrycket. Därför måste en del andra skatter sänkas.

Det är dock oklart vilka. Den osäkerheten är inte bra. Regeringen måste snarast, helst i vårpropositionen i april, tala om vilka skatter som skall sänkas. Företagen måste veta, så att de kan planera för framtiden. Dessutom får inte skattetrycket på företagen, till exempel jordbruket, bli högre än i andra EU-länder. Miljön vinner ingenting på om höga svenska miljöskatter gör att produktionen flyttar utomlands.

Samtidigt skall alla EU-länder, inte bara Sverige, minska sina koldioxidutsläpp kraftigt. Regeringarna i övriga EU-länder måste därför lägga fram liknande klimatpropositioner. Innan dess är det svårt för den svenska regeringen att fastställa hur stor kompensation företagen skall få.

Till sist är det intressant att notera oppositionens reaktioner på regeringens förslag. Socialdemokraterna stöder förslaget om skattebefrielsen för miljöbilar och är i övrigt mycket vag i sin kritik. Miljöpartisterna är däremot mycket kritiska. ”Ynkligt” är betyget från språkröret Maria Wetterstrand.

Det är tydligt att det rödgröna samarbetet ännu inte är helt samtrimmat.

Mer läsning

Annons