Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mercedes dyrgrip fixar terrängen

Mer crossover än terrängbil men för den skull inte sämre i skogen. Mercedes GLK är en liten dyrgrip som tar dig säkert och bekvämt fram på landsvägen - men knappast räds en tur ut i det fria om det behövs.

Annons

I tider då det är politiskt inkorrekt att köra terrängbil men kunderna ändå vill göra det lanserar Mercedes - och många andra biltillverkare - en mellanstor stadsjeep. Mercedes GLK är egentligen inte mycket större än en mellanklasskombi men med lite extra på bredden, några centimeter till på höjden och så klart - en lagom råbarkad formgivning ser bilen större ut än den egentligen är.

Inte så stor

Att Mercedes GLK inte är så stor märks direkt när jag öppnar den stora bakluckan. Att få in barnvagnen går fint men sedan ryms inte mycket mer och IKEA-turen blir lite tråkigare än i vanliga fall, om än betydligt billigare.

Som extrautrustning finns en balja av hårdplast att lägga i bagageutrymmet. Skyddet gör verkligen skäl för namnet och det ser ut att klara både knivattacker och leriga hundar utan problem, nackdelen är att skyddet just är gjort i hårdplast och minsta grej rutschar obehindrat fram och tillbaka, både irriterande och farligt (dessutom måste man plocka ur skyddet om baksätet ska kunna användas nedfällt).

Bekväm benplats

I baksätet är det hyggligt med plats och så länge de som sitter fram inte är för långa sitter två vuxna i baksätet riktigt bekvämt.

Fram sitter både förare och passagerare riktigt bra med gott om plats och bekväma stolar som håller i många timmar.

Har du tänkt att sätta ditt barn i en bakåtvänd barnstol i framsätet måste du köpa en speciell barnstol från Mercedes. För bara i Mercedes egna barnstolar sitter det chip som krävs för att passagerarkrockkudden ska kopplas ur, det är trassligt, onödigt och framförallt dyrt!

Det går att köpa till ett utrustningspaket till GLK som innehåller bland annat lite plastdetaljer som ser ut att skydda karossen lite i skogen och fotsteg som löper längs med bilens sidor. Fotsteg kanske ser tufft ut men det är inte lika tufft att promenera runt på stan med smutsiga byxor. Det är snudd på omöjligt att kliva i eller ur bilen utan att dra byxbenen efter fotstegen.

Fri fjädring

Det finns också ett terrängpaket som knappt syns men som är värt mycket om du har tänkt att ge dig av vägen. I terrängpaketet ingår ett system som själv bromsar och håller stabiliteten i branta hala backar, växellådan växlar lite annorlunda och framförallt - fjädringen får mer spelrum. När hjulen kan röra sig mer har de lättare att hitta ned i alla gropar för att leta fäste.

Fyrhjulsdriften är Mercedes egna system 4MATIC och med hjälp av tractioncontrol som bromsar de hjul som tappar fästet tuggar sig GLK fram riktigt bra. Men, i till exempel en snöig och hal backe, får bilen problem och då går det inte att lita på alla system. Koppla ur systemen och ge järnet så kommer du upp om än inte så graciöst.

Drar mycket

På vägen är GLK en bekväm och tyst bil som det är lätt att åka långt i. Trots att Mercedes försökt göra GLK körglad så blir känslan mer åka än köra bakom ratten. Till skillnad från C-Klass, som GLK bygger på, är körkänslan mer diffus och det känns som att bilen flyter fram lite över vägen.

Under huven i provkörningsbilen sitter en trevlig och stark bensin-V6:a på 231 hästkrafter. Tillsammans med den fina sjuväxlade automatlådan finns det alltid kraft i överflöd men förbrukningen är inte lika rolig. 1,05 liter per mil vid blandad körning säger Mercedes men bilen drar närmare litern redan vid landsvägskörning. Som tur är finns GLK även med en snålare dieselmotor och då blir bilen dessutom billigare att köpa också.

Mercedes GLK blir knappast någon storsäljare här i Sverige men kommer garanterat locka kunder som vill sticka ut lite.

Fakta/Mercedes GLK 280

Motor: 6-cylindrig bensinmotor, 2 996 cm3. Effekt 231 hk (170 kW) vid 6 000 varv/min, vridmoment 300 Nm från 2 500-5 000 varv/min. Toppfart 210 km/tim, acceleration 0-100 km/tim 7,6 sek

Chassi: Fyrhjulsdriven. framhjulsupphängning med skruvfjädring, flerlänkad bakvagn med skruvfjädring bak, kuggstångsstyrning med hydraulisk servo, skivbromsar fram bak. ABS. Antisladd

Mått och vikter: Längd 453, bredd 184, höjd 169 cm, axelavstånd 276 cm. Tjänstevikt 1 830 kg. Maxlast 650 kg. Bagagevolym 450-1 550 liter. Släpvagnsvikt 2 000 kg.

Pris: 273 000 kronor

Bränsleförbrukning: 1,05 l/mil

Utsläpp koldioxid: 246

Betyg: 3.

Ekonomi: 3. Högt pris och törstig motor men bra andrahandsvärde.

Säkerhet: 5. Mercedes har satsat hårt på säkerheten.

Komfort: 4. En bekväm bil på långturen.

Köregenskaper: 3. Bra men lite sävlig och odistinkt.

Miljö: 2. Stark men lite väl törstig motor.

Konkurrenter i klassen:

Volvo XC60, Audi Q5, BMW X3

Mer läsning

Annons