Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer Obama

Annons

Barack Obama dominerade 2008. Ögna igenom vilken undersökning som helst och åtminstone någon kommer att hävda att USA:s tillträdande president var årets person. Inte ens OS vann över den amerikanska valkampanjen i uppmärksamhet och glädje.

Detta har satt sina spår hos svenska politiker. Socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog har sagt att ”det kommer att synas att vi inspirerats av Obama-kampanjen”. Hennes moderata motsvarighet Per Schlingmann har försökt surfa på Obamavågen genom att dra paralleller mellan Obamas politik och moderaterna.

Fredrik Reinfeldt i sin tur offentliggjorde tidigt sitt stöd för Barack Obama. Jan Björklund bedyrade, i ett brev på valnattens morgon, att det amerikanska folket var redo för den ”förändring” som Obama stod för. Och på folkpartiets riksmöte i Västerås handlade mycket om hur partiet kunde inspireras av Obamakampanjen och USA i nästa valrörelse.

Men längst i sina försök att rikta Obamaglans mot sitt parti gick ändå socialdemokraternas Nalin Pekgul i en artikel där hon hävdade att av ”dagens aktiva politiska ledare är det bara Mona Sahlin som kan samla människor kring ett hopp om förändring”. Barack Obama hade inte kunnat göra det bättre själv.

Och det är med all rätt svensk politik försöker lära av Obamakampanjen. Under den två år långa amerikanska valrörelsen lyckades han inspirera en hel nation och fick människor att engagera sig i sitt lands framtid. Miljontals amerikaner fick upp ögonen för hur samhället styrdes och deras möjlighet att påverka. Med fördjupad demokrati som följd.

Svenska partier, ungdomsförbund och valstrateger står därför inför en viktig uppgift.

Om de ska lyckas gäller det att de satsar på ökad interaktivitet. För att människor ska bli engagerade krävs det att de har en del i processen. Obamakampanjen skötte detta genom grepp som MyBarackobama.com där människor kunde starta grupper, lära känna varandra och organisera aktioner för kampanjen på egen hand. Utan någon annan uppmuntran än den kontakt de fick med andra frivilliga och några andra medel än den egna datorn och telefonen lade dessa eldsjälar ned varje ledig stund på att få Barack Obama vald till president.

Vid sidan om det behövs en mer intensiv valkontakt. En lokal organisation med lokala invånare som är villiga att ge sig ut för att knacka på grannarnas dörrar och prata politik under kvällar och helger. Eller kanske logga in på en svensk motsvarighet till DriveTheVan.com dit det gick att gå för att ringa 10-20 slumpmässigt utvalda personer och prata politik om det fanns ett par minuter över.

Förändringens timme är slagen. Det finns allt att vinna på nytänkande, så det är lika bra att svenska väljare förbereder sig på sms från partiledare, samtal från jobbiga grannar och folk som knackar på dörren för ”att prata om framtiden” under nästa val.

Mer läsning

Annons