Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lösa kättingar orsakade brorasNu fästs landgången direkt i kajen

Kättingarna var inte åtdragna. Det var främsta orsaken till att pontonbron kunde rasa i vattnet på studentdagen den 13 juni.

Annons

Okunskap och missförstånd. Men även skadegörelse och ungdomar som hoppat på landgången. 

På onsdagsmorgonen fick den rasade pontonbron sin förklaring i Räddningstjänstens haveriutredning.

- Vi har levt i en falsk trygghet, medger Örjan Asplund, gatu- och parkchef. 

Upprördheten var stor bland de många Norrtäljebor som fanns i Societetsparken under studentfirandet den 13 juni, dagen då pontonbron plötsligt rasade vid ena brofästet.

- Man undrar vem som är ansvarig, sa Margaretha Solid, som just skulle gå ut på bron med sina barn, direkt efyter olyckan. 

I dag kom svaret när Hans Arvedahl, räddningstjänstens utredare, la fram sina resultat. 

Att landgången kunde rasa i vattnet berodde på att kättingarna inte var tillräckligt åtdragna. Landgången kunde sakta men säkert glida över kajkanten och slita med sig rampen ned i Norrtäljeviken.

Allt var dock i sin ordning fram till Custom Bike Show. Men för att motorcyklarna skulle kunna ta sig ut på pontonbron byggde man om rampen.

- Annars skulle motorerna ha slagit i, säger Hans Arvedahl, som intervjuat de drabbade, ansvariga vid Norrtälje kommun och Vägverket Produktion, den entreprenör som stod för underhållet.

Efteråt skulle Twin Club återställa rampen. De såg då att landgången flyttat på sig en bit och låg längre ut på kajkanten. Det syntes även att kättingarna inte var åtdragna. Men när Twin Club kontaktade Vägverket Produktion gick det snett.

- Twin Club trodde att de skulle dra upp landgången. Vägverket trodde att de även skulle dra åt kättingarna. Det blev ett missförstånd, säger Hans Arvedahl. 

Under de fyra dagarna mellan att Twin Club sa till Vägverket att de var klara med bron och olyckan inträffade var det heller ingen som kontrollerade den.

- Vi är medvetna om att det är en tillsynsbrist. Den får vi sköta säkrare, säger Örjan Asplund. 

Även skadegörelse eller busstreck från ungdomar kan ha spelat in. Twin Club såg att räcken från rampen på kajen kastats i sjön. Ungdomar ska ha hoppat på landgången som vaggade allt häftigare när kättingarna var för lösa.

- Men det är bara rykten. Därför har vi inte tagit med uppgifterna i rapporten, säger Hans Arvedahl. 

Bristerna i förankringen mellan landgång och ramp, tillsyn och ansvarsfördelning mellan kommunen, entreprenöran och arrangörer av till exempel Custom Bike Show är inteacceptabla men kan ha en enkel förklaring. Under fem tidigare stora evenemang har pontonbron inte ställt till med problem.

- Vi var övertygade om att det fungerade och har därför levt i en falsk trygghet, säger Örjan Asplund. 

Under torsdagen läggs pontonborn åter ut i hamninloppet inför American Car Show. Då ska det viktigaste förslaget i räddningstjänstens rapport genomföras. Landgången förankras direkt i fästen på kajen.

Polisens förundersökning om någon varit oaktsam pågår fortfarande.

Mats Hedström

[email protected]

Räddningstjänstens åtgärdsförslag

- Förankringen mellan landgång och kaj måste bli säkrare.

- Tydliga skrifliga instruktioner för montering

- Det ska stå klart vem som är ansvarig för vad när, ägaren, entreprenören eller arrangören. Ska finnas rutiner för överlämning före och efter arrangemang.

- Det ska finns en rutin för tillsyn som utförs av entreprenören

Läs även

Bro gick sönder - studenter föll i vattnet

Mer läsning

Annons