Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lokförare - ett drömyrke

Drömyrket, finns det? - Absolut. 25-årige Pelle Jonsson tvekar inte en sekund när han svarar. För bara några månader sedan började han på sitt drömjobb som lokförare. - Det är ett häftigt jobb. Jag kan knappast tänka mig något bättre, säger han.

Annons

Att Pelle skulle hamna i tågbranschen föll sig rätt naturligt. Hans pappa har jobbat som tågmästare, det som tidigare hette konduktör, i snart 30 år.

Och Pelle började själv jobba som tågmästare när han hade slutat gymnasiet.

- Men efter några år kände jag att jag ville bli lokförare. Jag hade nog haft det i bakhuvudet redan från början, säger Pelle.

Så han sökte och kom in på SJ:s lokförarutbildning i Hallsberg, en tio månader lång så kallad KY-utbildning (kvalificerad yrkesutbildning).

Efter KY-examen vidtog ytterligare några veckors utbildning på företaget innan han kunde hämta ut sitt förarbevis.

- I utbildningen ingår ett antal tester, bland annat när det gäller simultanförmågan, säger Pelle.

Sedan några månader tillbaka jobbar Pelle nu som lokförare med Hallsberg som utgångsort.

Som lokförare kan man välja att köra olika typer av tåg, vanligast är persontåg och godståg.

- Jag kör persontåg, det passar mig bra, säger Pelle som för det mesta kör till destinationer som Stockholm, Karlstad och Göteborg.

- Arbetstiderna är mycket varierande. Jag jobbar till exempel varannan helg, men är då i gengäld ledig vissa vardagar. De oregelbundna arbetstiderna passar mig perfekt. Jag kan inte tänka mig att ha ett åtta-till-fem-jobb, säger Pelle.

För det mesta jobbar lokföraren ensam.

- Det tycker jag är skönt. Och eftersom det här jobbet kräver att man hela tiden är uppmärksam blir det aldrig långsamt.

Det vilar naturligtvis ett stort ansvar på lokföraren, vilket inte är så konstigt om man kör ett tåg som har åtta vagnar, är 224 meter långt och väger 450 ton och där det finns massor med passagerare.

Eftersom tågen rullar dygnet runt och arbetstiderna är oregelbundna händer det att lokförare får övernatta på annan ort.

- Då bor vi på hotell och självklart är det arbetsgivaren som betalar för hotellrummet, säger Pelle som också påpekar att arbetsgivaren håller med arbetskläder.

Eftersom medelåldern bland landets lokförare är relativt hög och många kommer kommer att gå i pension de närmaste åren är möjligheterna att få arbete mycket goda.

- Hittills har vi inte drabbats av lågkonjunkturen. Det finns fortfarande gott om jobb för lokförare, men man kan naturligtvis inte vara för säker på att det alltid kommer att vara så, säger Pelle.

På frågan om vad som är bäst med det här jobbet svarar Pelle snabbt ock kort:

- Friheten.

Han tycker om att ta eget ansvar och att få rå sig själv.

Däremot har han inget svar att ge på frågan om vad som är sämst med jobbet.

- Jag kan faktiskt inte komma på nåt negativt, säger han.

Med sina 25 år tillhör Pelle den nya, unga generationens lokförare.

- Det är allt fler yngre människor som väljer att bli lokförare och jag kan verkligen rekommendera det här yrket, säger Pelle.

En nyutbildad lokförare tjänar 24 100 kronor i månaden plus tillägg för obekväm arbetstid, så kallad OB-ersättning. Efter två år höjs lönen med 3 000 kronor.

- En helt okej lön. Jag klagar inte, säger Pelle som naturligtvis också har ett liv vid sidan av lok och tåg och järnvägsspår.

Största delen av fritiden ägnar han åt sitt musikintresse. Han spelar bland annat med i ett band.

- Om jag fick välja ett annat drömyrke än lokförare skulle jag vilja vara profesionell musiker, säger Pelle Jonsson.

Yrke:

FaktaLokförare.

Jobbet: En lokförare kan köra olika typer av persontåg och godståg. Lokföraren ansvarar för att tåget körs säkert och i rätt hastighet. Lokföraren arbetar ensam i loket och har kontakt med tågmästare och trafikledning via radio. Före avresa gör lokföraren klart loket. Slår på all teknisk utrustning och ställer in bromsarna efter att ha fått uppgifter om tågets längd och vikt. Lokföraren informerar sig också om eventuella reparationer eller hastighetsändringar längs banan.

Till sin hjälp har lokföraren ett automatiskt tågkontrollsystem som larmar om man kör för fort eller om det finns okända hinder på spåret. Lokföraren har även ansvar för säkerheten ombord på tåget tillsammans med tågmästaren.

Utbildning: Utbildning till lokförare ges genom kvalificerad yrkesutbildning på eftergymnasial nivå, så kallad KY-utbildning.De finns utbildningsplatser på flera platser i landet och vanligtvis är utbildningstiden 40 veckor. En tredjedel av utbildningstiden består av körning ute på järnvägsföretagen. Efter KY-examen krävs ytterligare mellan fem och 15 veckors utbildning på det företag man blivit anställd innan man har full behörighet som lokförare.

Lön: En nyutbildad lokförare tjänar cirka 24 000 kronor i månaden plus ersättning för obekväm arbetstid. Efter två år ökar lönen med cirka 3 000 kronor.

Framtid: Under de kommande tio åren väntas behovet av att rekrytera lokförare öka. En anledning till detta är att pensionsavgångarna blir fortsatt mycket stora.

Mer läsning

Annons