Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låt inte drömmen om Roslagsbanan stoppa förbifarten

Översiktsplanen för Rimbo samhälle som för närvarande är ute på remiss ger oss inte mycket hopp om en snar lösning för väg 77 och dess framtida dragning.

Annons

Men ett hopp om en väsentlig avlastning av trafiken genom centrum kan skönjas av de i planen framförda tankegångarna om en nydragning av väg 280, från Karby och öster om reningsverket fram till Bergby, en sträcka på ungefär två kilometer. Detta skulle medföra en väsentlig minskning av den tunga trafiken till och från Hallstavik som nu går igenom Rimbos centrala delar.

Det är väl ingen orimlig tanke att Norrtälje kommun skull kunna förmå Vägverket att göra den dellösningen av problemet som skissas i ovan nämnda plan. Projektet som sådant måste väl från Vägverkets sida betraktas som tämligen litet och inte speciellt kostsamt. Förutsättningen att Vägverket överhuvudtaget skall förmås att närmare utreda möjligheterna torde vara att kommunen kan presentera en plan för denna vägdragning. I översiktsplanen har man tagit bort det järnvägsreservat som i södra delen av dragningen i högsta grad skulle ha komplicerat vägbygget. En korsning mellan den nya vägen och järnvägsreservatet i en mycket spetsig vinkel och rimligtvis också planskild, måste betraktas som en mycket, såväl svår som kostsam lösning.

Vid samrådsgruppens möte i Långsjöskolan förra veckan kräver man att nämnda järnvägsreservat skall ligga kvar för en knappast realistisk dröm om en framtida återuppbyggnad av den gamla Roslagsbanan. Jag är rädd att järnvägs-entusiasterna genom sitt agerande kan komma att sätta käppar i hjulen för en mycket angelägen förbidragning av väg 280 utanför samhällskärnan. Skall något hända måste man ta beslut även om man riskerar att vissa grupper kan komma att känna sig besvikna.

Mer läsning

Annons