Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lastbilschaufför - ett fritt och varierat arbete

Lastbilschaufför är av tradition ett mansdominerat yrke och är så fortfarande. Men på senare år har det kommit in allt fler kvinnor i den här branschen. Helena Wahlberg från Ekeby utanför Örebro är en av dem.

Annons

Jag blev intresserad av lastbilar redan som liten flicka och intresset har hållits vid liv, säger Helena som nu, vid 30-års ålder, själv kan titulera sig lastbilschaufför.

Tidigare har Helena jobbat som lagerarbetare, dagisfröken och personlig assistent. Hon har dessutom varit mammaledig en period. Men för ungefär ett halvår sedan förverkligades en av hennes stora drömmar, att få jobba som lastbilschaufför.

Eftersom hennes yngre syster har jobbat som lastbilschaufför i några år så har Helena hunnit få en inblick i hur det här jobbet är.

- Jag följde med syrran många gånger så jag visste vad det här jobbet innebar när jag själv satte mig bakom ratten som yrkeschaufför, säger Helena.

Helena jobbar på ett mindre åkeri och hon kör en stor lastbil, dock utan släp.

- Mitt nästa stora mål är att få köra långtradare, alltså lastbil med släp. Men när det blir vet jag inte, säger Helena som trivs alldeles förträffligt med sitt jobb.

Vad är det då som är så bra med att vara lastbilschaufför?

- Det är ett väldigt fritt jobb. Dessutom är det ett varierat arbete. I samband med lastning och lossning träffar man mycket människor och när man är ute på vägarna och kör är man ensam med sina tankar. Jag tycker det är en perfekt blandning, man behöver båda delarna.

Helena Wahlberg jobbar på ett åkeri som har sin bas i Örebro. Hon transporterar styckegods och hon kör både kortare och längre sträckor under ett arbetspass.

- Vissa dagar har jag körningar endast i närområdet. Andra dagar kan det bli längre etapper. För det mesta kör jag inom en 20-milsradie från Örebro och jag är aldrig så långt borta att jag behöver övernatta på annan ort. Jag kommer alltid hem på kvällen. Det tycker jag är skönt eftersom jag har sambo och två små barn hemma.

Hon påpekar dock att det kan bli rätt långa arbetspass vissa dagar. Men man får aldrig köra mer än ett visst antal timmar i sträck. Det är noga reglerat hur länge man får köra innan man tar rast.

Hur är det då att köra en stor lastbil?

- Det är inte så stor skillnad mot att köra en vanlig personbil. Men visst får man tänka på att ta ut svängarna lite mer ibland. Om jag kommer att köra långtradare i framtiden blir det lite mer komplicerat, men det ska nog gå bra det också, säger Helena.

Som lastbilschaufför har man också ansvar för att bilen är hel och ren och att den är i sådant skick som säkerhetsföreskrifterna kräver.

- Man gör en genomgång av bilen inför varje arbetspass. Men jag vill betona att man inte behöver vara någon bilmekaniker för att köra lastbil. Om det är något större fel som behöver åtgärdas så finns det professionell hjälp att få. Om det händer något när man är ute och kör så finns det också en jourtjänst som hjälper till.

Det är dock önskvärt att chauffören kan fixa enklare fel. Som till exempel att byta lampor.

Det är också nödvändigt att chauffören kan hantera truckar och andra redskap som används vid lastning och lossning av gods. Ibland får chauffören göra tunga lyft vilket innebär att det är en klar fördel att ha god fysik.

Arbetsmarknaden har varit mycket god för lastbilschaufförer under flera år. Men nu, i lågkonjunkturens spår, har efterfrågan på chaufförer dämpats. Det är dock stora regionala skillnader och när väl konjunkturen vänder väntas behovet av att rekrytera nya chaufförer öka.

- Jag ser trots allt ljust på framtiden och det här är vad jag vill syssla med. Jag tycker jag har hittat mitt drömjobb, säger Helena Wahlberg.

Fakta

Jobbet: Det finns många olika inriktningar att välja på för yrkesförare. Yrkesföraren måste vara serviceinriktad, kunna samarbeta och lösa problem. Att hantera tunga fordon ställer också stora krav på föraren ur trafiksäkerhetssynpunkt.

En lastbilschaufför transporterar allt från byggmaterial, bränsle och möbler till livsmedel och levande djur. Oavsett vad som transporteras är lastbilsförare ett självständigt yrke som kräver att man är bra på att planera och organisera sina uppgifter.

Lastning och lossning ingår ofta i arbetsuppgifterna, liksom att beräkna godsets vikt och volym. Ofta krävs det att föraren kan hantera en truck.

Yrkesföraren kör allt från mindre lastbilar till stora långtradare. De flesta lastbilstransporterna sker inom ett mindre begränsat område, men det förekommer också längre transporter som innebär att föraren får övernatta på annan ort. En liten del av landets lastbilsförare kör också på utlandet.

För vissa typer av transporter krävs det att föraren har specialkompetens. Den vanligaste yrkeskategorin är distributionsförare. De kör ut och hämtar gods från centraler till olika godsmottagare.

Utbildning: Lastbilsförare utbildas på gymnasiets fordonsprogram. Utbildningar finns också på komvux. För att få köra tung lastbil krävs körkort med C-behörighet. Ofta krävs det också körkort för tung lastbil med släp, CE-behörighet. För att få köra transporter med farligt gods krävs att man har genomgått en utbildning som resulterat i ett så kallat ADR-intyg.

Arbetsmarknad: Under lång tid har det varit stor efterfrågan på lastbilsförare och antalet utbildade förare har inte räckt till för att täcka efterfrågan. Men när konjunkturen försämrades minskade behovet av förare. Det finns dock stora regionala skillnader. I de södra delarna av landet finns det jobb att få för fjärrbilsförare medan det är ett större behov av timmerbilsförare i de nordligaste delarna.

Behovet av att rekrytera lastbilsförare bedöms öka successivt de kommande tio åren. Det beror på att allt mer gods kommer att transporteras på landsväg samt att pensionsavgångarna i den här branschen blir större än genomsnittet på arbetsmarknaden.

Arbestförmedlingens bedömning är att utbildade lastbilsförare har stora möjligheter att få arbete i framtiden.

Lön: Ingångslönen för en lastbilschaufför är cirka 21 000 kronor i månaden.

Mer läsning

Annons