Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kravbrev skrämmer filmhyrare

Felaktiga fakturor på förseningsavgifter för hyrfilmer har i dagarna skickats ut till över 200 kommuninvånare. Bakom fakturorna ligger Seger Ekonomi och Inkasso.

Annons

Upprörda konsumenter har hört av sig till oss och undrat hur de ska agera, säger Therese Dahl, som arbetar med konsumentfrågor på kommunen.

Fakturorna har främst gällt omkring ett år gamla avgifter för försent inlämnade filmer till videobutiken Video City i Norrtälje.

Hittills har vi haft fem liknande ärenden. Konsumenter har ringt oss och frågat vad de ska göra. De säger att de inte har lämnat igen filmerna för sent. Vi har uppmanat dem att bestrida fakturorna och hoppas att alla som råkat ut för det här ska kontakta oss, säger Therese Dahl. 

Enligt henne blir det en besvärlig situation för konsumenten eftersom det kan vara svårt att ett år i efterhand komma ihåg exakt när man lämnade tillbaka en film.

På landets konsumentvägledares eget forum pågår en dialog om Seger Ekonomi och Inkasso. Förra året gick man ut och varnade för företaget och uppmanade de som drabbats av felaktiga fakturor att göra en anmälan till datainspektionen.

Fakturorna till Norrtäljeborna har i många fall gällt summor på under 200 kronor. Therese Dahl tror att mottagarna ofta väljer att betala.

Folk är jätterädda att få betalningsanmärkningar och tror att de kan få det så fort ett inkassobolag hör av sig. Men det är bara kronofogden som kan besluta om det. 

Enligt Seger Ekonomi och Inkassos vd Hassan Yosef har företaget skickat ut 230 fakturor i Norrtälje kommun. Han säger att kunderna borde be om återlämningskvitton när de lämnar tillbaka hyrfilmer.

Har de inte det kan vi bara gå på butikens register. Om folk sedan anser att fakturorna är felaktiga kan de höra av sig till våra handläggare och bestrida dem.

Men det tillhör inte vanligheterna att få återlämningskvitton i videobutiker?

Det är konsumentens skyldighet att fråga efter det. Det är ett lämpligt bevisunderlag för att påvisa att de har lämnat tillbaka en film.

Allmänna reklamationsnämnden ansåg i ett liknande ärende att det inte var rimligt att efter 1,5 år begära att kunden skulle bevisa att filmen hade återlämnats. Hur ser ni på det?

ARN har i olika ärenden gjort olika bedömningar när det gäller tidsaspekten. Eftersom de inte är konsekventa har vi valt att gå på svensk lag. Där gäller tre år för en konsumentfordran. 

Annika Jeppsson

[email protected]

”Vi har redan strukit en del” Jag uppmanar dem som har fått felaktiga fakturor att komma in till oss. Vi har redan strukit en del av dem som skickats ut.

Det säger Lars-Åke Forsberg som driver Video City i Norrtälje.

Han berättar att han och en kollega tog över videobutiken och den gamla ägarens register för knappt ett år sedan.

 Men det har visat sig att registret inte alla gånger stämmer. På en del filmer som har lämnats tillbaka står det till exempel fortfarande att de inte har kommit in, säger Lars-Åke Forsberg. 

Han berättar att butiken har mottagit flera samtal om fakturorna.

 En hel del kunder har ringt upp oss. Jag har bett dem att komma in så att vi kan gå igenom fakturorna. Vissa fakturor har varit jättekonstiga. Då har jag ringt upp inkassobolaget och bett dem stryka dem.

Vad menar du med att de har varit konstiga?

 Vissa fakturor har gällt filmer som har hyrts för över ett år sedan och då förstår jag om man blir förbannad. Det skulle jag själv ha blivit. Det kan vara svårt att så långt i efterhand komma ihåg hur och vad som hände, säger Lars-Åke Forsberg.

Vad händer nu?  Det får jag och min kollega ta en diskussion om. Vi har inte drivit verksamheten speciellt länge och är måna om att vår butik har ett gott rykte.

 Att vi från början anlitade just det här bolaget berodde på att det inte kostade oss något. Andra inkassobolag är för dyra, säger Lars-Åke Forsberg.

Annika Jeppsson

”Vi har inte kunnat se några fel i verksamheten”

 Datainspektionen har gjort flera tillsynsbesök hos Seger Ekonomi och Inkasso. De har visat på att företaget följer inkassolagen.

 Vi har inte kunnat se några fel i verksamheten, säger Håkan Mörling, avdelningsdirektör på myndigheten.

Enligt honom ska konsumenterna dock inte betala krav som känns fel.

 Om man inte anser sig ha någon skuld ska man bestrida kraven. Därefter är det upp till företaget att besluta om de antingen vill lägga ner ärendet eller ta det vidare till domstol, säger Håkan Mörling och berättar att bevisbördan i en domstol ligger på Seger Ekonomi och Inkasso.

Han kan förstå att kunderna upprörs över att få fakturor långt i efterhand.

Då är det inte alltid så lätt att komma ihåg när man lämnade tillbaka en film. Men vi hoppas på att få slut på den problematiken i och med en ny apparat som läser av streckkoden på filmen när man lämnar tillbaka den, säger Håkan Mörling.

Thomas Johansson,

vice ordförande i Allmänna reklamationsnämnden, berättar att nämnden har prövat Seger Ekonomi och Inkasso i ett antal ärenden liknande dem i Norrtälje.

 En konsumentfodran har en preskriptionstid på tre år. Det är inget olagligt i att skicka ut en faktura, säger han.

I ett ärende skriver nämnden i sin bedömning att på grund av att kunden inte kontaktats förrän

1,5 år efter det att filmen skulle ha lämnats tillbaka rekommenderar man

företaget att dra tillbaka sitt krav. Detta eftersom kunden inte haft rimlig möjlighet att styrka

att filmen hade återlämnats.

Annika Jeppsson

Mer läsning

Annons