Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inhumant att lägga ner Kvisthamra särskola

Annons

Eftersom kommunen än en gång handlat mycket korttänkt och ej bemödat sig om att ta reda på fakta vill jag reda ut några begrepp så att föräldrar med autistiska barn samt skattebetalare i allmänhet kan se hur dyra och inhumana beslut som kan tas.

Jag har sedan slutet av sjuttiotalet arbetat med frågor runt autism, från början som kurator till familjer med funktionshindrade barn, en tjänst där det även ingick att vara kurator i särskolan i Norrtälje kommun. Sedan arbetade jag inom barnpsykiatrin i ett specialistteam med utredning av autistiska barn och numera som handledare till lärare som arbetar med barn inom det neuropsykiatriska spektrumet. Jag har också skrivit två böcker i ämnet.

Under sjuttiotalet var föräldrar snälla och tacksamma och all utveckling i samhället togs emot med glädje. I dag har föräldrar mer kunskap och givetvis större krav. De är starkare och hävdar sina barns rätt vilket kan behövas i vår kommun.

Under åttiotalet fick våra autistiska barn resa med taxi dagligen till Täby där det fanns, och ännu finns, en specialförskola med kunnig erfaren personal. Man insåg så småningom bland de styrande att det blev väldigt dyrt för kommunen och startade då förskolan Jupiter här i Norrtälje. Norrtälje kommun sattes klart på kartan och fick många studiebesök från andra kommuner då Jupiter var en stor succé med mycket gott rykte.

Barn som tidigt kunde få den specialpedagogik som är gjord för barn med autism gjorde bra framsteg. I de flesta fall mådde barnen betydligt bättre än barn som fick gå i allmän förskola med assistent.

Det finns mycket duktiga assistenter inom förskolan som utifrån de möjligheter de ges, gör ett bra arbete, men de har sällan tillgång till utbildning, tillrättalagd miljö och arbetskamrater med likartade kunskaper som kan vara utvecklande diskussionspartner. Trots gott arbete kan de därför sällan hjälpa barnen lika bra som en placering på specialförskola kan göra.

Att lägga ner Jupiter så som det gjordes för några år sedan var en ren katastrof. Nu är man alltså på gång att göra om samma misstag när det gäller Kvisthamra särskola. Vid varje nedläggning utarmas kommunen på specialkunskaper i denna typ av specialpedagogik då personal skingras och en del går till andra kommuner. När kommunen en dag vaknar och inser att de behöver starta nya specialförskolor och skolor för autister får man förmodligen börja med att utbilda personal för hundratusentals kronor.

Vid Jupiters nedläggning sa man också att det inte fanns några barn med behov av dessa specialistkunskaper. Det var fel den gången och det är fel även denna gång.

Är dessa nedläggningar ett sätt att försöka smyg-inkludera? Detta modeord som gärna tas i munnen av människor som inte förstått att för att lyckas med inkludering måste det finnas något att inkludera i. Många skolor i kommunen klarar inte ens av att ”inkludera” normalbegåvade barn med adhd, som just i det här sammanhanget är en betydligt lindrigare funktionsstörning.

Försämrad livskvalitet för barn med autism, svårare situation för föräldrar kanske inte biter som argument på beslutsfattare med bristande kunskap när det gäller funktionsstörningen men att det på sikt blir mycket dyrare i rena pengar kan kanske väcka till insikt.

Hur många taxiresor till grannkommuner har vi råd med? Det som var en naturlig rättighet för 20-25 år sedan kan väl inte var något man nekas i dag?

En tillbakagång till förra seklets första hälft kommer inte dagens föräldrar att acceptera. De kommer att, med rätta, kräva placeringar i andra kommuner och taxiresor därtill. De kommer knappast att nöja sig med placeringar, de nödlösningar man kan erbjuda i kommunen när all kunskap och erfarenhet har raserats, när föräldrarna kan hitta betydligt bättre uppbyggda skolor för autister på nätet.

Hur man sedan har hanterat personalen i dessa nedläggningar ska vi inte tala om.

Mer läsning

Annons