Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hopp om skrotbilspremie

I tre europeiska länder har man nyligen infört en skrotbilspremie, som kan ge uppemot 3 000 euro till den som skrotar sin bil och köper en ny. I Roslagen hoppas man på en liknande svensk lösning.

Annons

I Tyskland, Italien och Frankrike har staten infört en premie till dem som skrotar sin gamla bil. Bilen ska vara äldre än nio, tio år och villkoret är att man köper en helt ny bil. Premien är tänkt att vara under 2009.

I Tyskland, där 16 miljoner bilar som är nio år eller äldre rullar, har skrotbilspremien inneburit ett så stort uppsving att varslen vid bilfabrikerna lagts på is.

Införs en sådan premie i Sverige skulle folk få en stark grund för att kunna köpa en säker och miljövänlig bil, säger Tom Bagheri, vd på Norrbil i Norrtälje.

I Frankrike får man 1 000 euro, i Tyskland 2 500 euro och i Italien upp till 3 000 (för en gasdriven).

Tjeckien, EU:s ordförandeland under 2009, tycker premien är så bra att man vill försöka få en gemensam policy för alla EU-länder, att införas senast till sommaren.

Och bilfabrikanterna i Tyskland upplever nu ett så stort uppsving i försäljningen att de tidigare lagda varslen vid bilfabrikerna alltså nyss har kunnat slopas.

I Tyskland har man just nu kanske Europas lägsta bilpriser. En VW Polo, som i Norrtälje säljs för drygt 130 000 kronor, kostar där 50 000 kronor.

I Sverige rullar det 300 000 bilar som inte har katalysator-rening, i huvudsak från 1988 eller äldre.

Socialdemokraterna vill införa en skrotbilspremie på 25 000 kronor. Men hur den nuvarande regeringen tänker i dagsläget är oklart.

Enligt Bil Sweden, bilbranschens eget organ, skulle stimulansåtgärder för två miljarder från staten kunna öka bilförsäljningen med 15 procent.

Där uppger man att man inte haft så låga försäljningssiffror sedan 1967. 2007 registrerades 307 000 nybilsköp i Sverige. 2008 var siffran 255 000. 2009 tror man att siffran bara blir 185 000.

På Norrbil i Norrtälje är försäljningssiffrorna hyfsade. 2007 sålde man 1 543 bilar, förra året blev siffran 1 321, en minskning med 10-12 procent.

Vi har en budget på 1 300 bilar 2009, och det är ett tufft mål, säger vd:n Tom Bagheri.

Han anser att en skrotbilspremie skulle lyfta nybilsförsäljningen.

Självklart. Skulle man få motsvarande belopp som i Tyskland (cirka 27 000 svenska kronor) kan man använda det beloppet som kontantinsats för att köpa en säkrare bil. Då skulle vi också få bort många rishögar från vägarna, tror Bagheri.

Han menar att det nu är viktigt att införa en enhetlig miljöbilsdefinition i Sverige så fort som möjligt.

Nu har staten, Vägverket, finansdepartementet och kommunerna varsin definition. Då går det inte att ha en långsiktig planering. Vad är en miljöbil egentligen, frågar sig Tom Bagheri.

På Malstaskroten utanför Norrtälje tror man inte alls på skrotbilsidén. Ägaren Anders Albertsson tror inte att så många svenskar därmed skulle köpa en ny bil.

Jag tror inte så många har råd, trots premien. Och varför en premie bara på de äldre bilarna, varför inte på alla?

Men jag tycker 27 000 kronor verkar alldeles för högt. Det skulle räcka med 4 000 kronor för alla bilar och utan tidsgräns, säger han.

Anställda vid Malstaskroten är bröderna Björn och Anders Pettersson. De håller med Albertsson.

Jag tror det vore förödande. Först skulle alla bilar komma, sedan inga alls. Det blir inga bilar kvar, säger Björn Pettersson.

Jag tror likadant. Och hur många har råd att köpa en ny bil nu när det är tufft, säger Anders Pettersson.

På Bilprovningen i Norrtälje tycker platschefen Stefan Thunman däremot att skrotbilspremien är en jättebra idé.

Ett bra förslag. Då kan man få bort bilarna från 1988 eller äldre som inte har avgasrening. Det är ett ordentligt miljöbilstänk, säger Stefan Thunberg.

Han tror att det finns många gamla bilar i Roslagen som skulle må bra av att skrotas.

Norrtäljes bilpark är nog inte den färskaste och jag tror att det skulle vara bra för hela landet om vi blev av med de gamla bilarna, säger han.

Mer läsning

Annons