Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon styr in s/s Blidösund mot nya tider

Den k-märkta, snart hundra år gamla, ångaren s/s Blidösund – Blidan kallad –är en av Stockholms skärgårds allra tjusigaste passbåtar. Roslagsdottern Veronica Schultz är befälhavare ombord och har drygt 30 år till sjöss i bagaget.
– Visst har jag ett spännande jobb!

Annons

NT fick en pratstund med 50-åriga Veronica Schultz, en av fyra ägare av Blidösundsbolaget som arrangerar båtturer i Stockholms skärgård. De mest berömda turerna är ”Ångbåtsmusiken” då artister som Rolf Wikström, Rigmor Gustafsson och Ola Magnell underhåller ombord. 

Under sina drygt trettio år till sjöss har Veronica Schultz seglat allt från jollar till gigantiska lyxkryssare på fjärran hav.

Men i fortsättningen kan jag nog tänka mig att göra också något helt annat. Fast att sluta segla helt går väl inte. I synnerhet inte med den här båten som är lika snäll som ”gamla damer” brukar vara. 

Rederiets kontor ligger på Ferkens Gränd 3 i Gamla stan där telefonen ringer hela tiden. Det är kunder som undrar om mat, priser, artister och destinationer. Blidan ligger på andra sidan Skeppsbron, vid Gustav III:s staty, och är granne med s/s Saltsjön. Vi frågar Veronica Schultz om hur hon egentligen hamnade på sjön.

Jag och mina tre syskon växte upp i ett hus på landet i Bergshamra utanför Norrtälje. Mamma hade livsmedelsaffär och pappa var brunnsborrare, berättar hon. 

Efter gymnasiet drömde hon om att få jobba med djur eller kanske som reseledare, eller varför inte som biståndsarbetare utomlands.

Men efter ett första vikariat som fritidsledare mönstrade hon istället på Blidan den gången som servitris.

Jag trivdes bra och det blev mer jobb ombord. Jag blev kallskänka och kock och sedan var det dags att gå ut på däck som jungman och matros, säger hon.

1992 kom hon in på Sjöbefälsskolan i Kalmar.

De var fantastiskt, fast inte helt okomplicerat. Här kom jag som tjej från Roslagen och skulle bli sjöbefäl. Jag menar, vi var bara två tjejer i klassen. Resten var unga grabbar. En del tyckte att jag var för gammal för utbildningen. Men jag var 32 år då och kände mig inte ett dugg gammal, säger hon. 

Efter sjökaptensexamen 1995 mönstrade Veronica på hos Seawind Lines som styrman på traden Stockholm-Åbo. 1998 anställdes hon som förste styrman på drygt tvåhundra meter långa lyxkryssningsfartyget Nordic Empress som då seglade i Karibien.

Det var en spännande och lärorik period, säger hon.

2001 var hon tillbaka i Sverige och återvände då till s/s Blidösund som hon var delägare i. Hon bänkade sig på Blidösundsbolagets kontor och tog tag där det behövdes. Och när hon inte jobbade med papper och telefoner körde hon runt med Blidan i skärgården som än i dag är någon av mammas gata för henne. 

Vilka är det då som åker med ut på tur med Blidösund? Är det bara ångbåtsfreakar? När vi har musik ombord brukar ju respektive artists fans hänga med. Det gäller till exempel Roffe Wikström som är något av en inventarie ombord. På Norrtäljeturerna följer dels de som ska ut till stugorna, dels de som åker med hela vägen och sedan tar bussen tillbaka, med, berättar Veronica Schultz. 

Vad betyder det då för företaget att nya säkerhetsregler tvingar dem att överge destinationer i ytterskärgården? Det är katastrof. Vi får väl lägga upp Blidan intill museifartyget St Erik på Djurgården. Sanningen är att beslutet är heltokigt. Vi är ju hur säkra som helst och går inte ut i dåligt väder. Vi förlorar nu en miljon per säsong på det här och är just nu handlingsförlamande. Vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare, avslutar Veronica Schultz.

Arne Spångberg, frilansjournalist

Mer läsning

Annons