Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Höga farter oroar boende

Skymd sikt, höga hastigheter och två allvarliga olyckor inom en och en halv månad. Nu vill boende vid Solbacka se en förändring av den olycksdrabbade t-korsningen Vätövägen-Solbackavägen.

Annons

Efter den senaste olyckan, då en vägsop av okänd anledning välte och sedan blev påkörd av en personbil kände Mikael Strandman, boende i Solbacka, att det fick vara nog.

 Jag ringde kommunen och påpekade att jag tyckte det var konstigt att det skett två olyckor så kort inpå varandra.

Vad sa de på kommunen?

 De skulle titta på det. Men jag förväntade mig en något mer engagerad reaktion än så. Det har trots allt varit både problem och debatt om vägkorsningen sedan området byggdes, säger han.

På Vätövägen råder det vid sträckan en hastighetsbegränsning på 70 km/h.

 Men bilar kan ibland komma i uppåt nittio kilometer i timmen och det uppstår trafikfarliga situationer hela tiden.

Mikael Strandman påpekar också att det i ena riktningen råder skymd sikt med skyltar och träd som döljer väg och fordon. I höst öppnas även förskolan Körsbäret precis vid avfarten.

 Det innebär att det varje förmiddag och eftermiddag kommer att vara extra mycket trafik, bilar fulla med föräldrar och barn, det kommer att bli fullständigt livsfarligt, säger Mikael Strandman.

Mikael Strandman är inte ensam om sin åsikt. Norrtelje Tidning har pratat med flera boende i området som uppger att också de upplever korsningen som ett problem.

Mikael Strandman vill se snabba resultat.

 Se till att bilarna sänker hastigheten 300 meter innan bostadsområdet, och då inte enbart genom att sätta upp en vägskylt. Man måste reducera vägbanan eller anlägga vägbulor, det kan inte vara så dyrt. Hursomhelst är det billigare än att rehabilitera de som skadas i olyckor, säger han.

Donny Hedlund

Rapport om området på väg

Är det vägen i sig eller bilförarna som är problemet?

På Norrtälje kommun vill man avvakta polisens utredningar innan man beslutar om eventuella åtgärder vid nya Solbacka.

 Visar det sig att det är vägen som är problemet, så måste vi se över det, säger Örjan Asplund, avdelningschef på gata/park-avdelningen.

Men, menar han, visar det sig istället att olyckorna orsakats av förarna kan kommunen inte bygga bort problemet.

Då är det ett beteendemönster som måste ändras, det är uppenbart att det finns trafikanter som inte håller hastigheten, säger Örjan Asplund.

Han berättar att man har varit ute och tittat på vägområdet för att bedöma om det krävs en förändring för att förbättra sikten. Rapporten är däremot inte färdig än.

Går det inte att i förebyggande syfte flytta 50-skylten så att även Solbacka täcks in? Eller bygga en refug för trafik som ska köra på och av?

 Som sagt, vi vill inte gå ärendet i förväg. Samtidigt ska man inte gödsla med begränsningar, folk ska ju fram och det går inte att förebygga allt. Det händer att bilar krockar även där det finns refuger, och det är viktigt att även de som åker ut på Vätövägen är uppmärksamma, säger Örjan Asplund.

Oavsett vad kommunen kommer fram till så ligger det slutliga avgörandet i länsstyrelsens händer, eftersom Solbacka anses ligga utanför tätorten.

Donny Hedlund

Mer läsning

Annons