Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Finputsad Golf

Varför ändra på något som redan är bra? Nya Volkswagen Golf skiljer sig inte mycket från föregångaren, tekniker och formgivare har bara finputsat lite. Men det lilla räcker för att göra nya Golf till en av de bästa bilarna i klassen och även till en av de dyrare.

Annons

Nuvarande Volkswagen Golf lanserades 2003 och är inte på något vis i behov av en akut ansiktslyftning. Därför har Volkswagen gått försiktigt fram och bara ändrat på vissa detaljer. Vid ett första ögonkast är det svårt att se några större skillnader mellan den femte och den nya, sjätte generationen av Golf.

En närmare granskning av karossen visar en rad nya, om än diskreta detaljer.

Fronten på nya Golf har ett sportigare utseende med klara drag från Volkswagens nygamla lilla sportbil Scirocco. Dörrhandtagen ser ut att ha hämtats från storebror Passat och bakljusen från stora Touareg. Och tycker du att nya Golf ser lite kompaktare ut beror det på att bilen faktiskt är aningen lägre än föregångaren. Och det är lätt att ta till sig formerna på nya Golf - den ser ut som den alltid har gjort men ändå inte.

Snyggt och enkelt

Sätter du dig bakom ratten är det lättare att upptäcka nyheterna. Instrumenteringen är första tecknet på förändringen, siffrorna lyser inte längre konstgjort blått utan okonstlat vitt mot en svart bakgrund - snyggt och enkelt!

Känslan på detaljerna i Golf har aldrig gett direkt dåligt intryck men i nya Golf känns det riktigt bra. Det är ombonat och riktigt lyxigt invändigt och trots att kvalitetskänslan inte var dålig i förra Golf så har den blivit betydligt bättre i nya.

Att hitta en bra sittställning fram är precis som tidigare inga problem, dessvärre är det precis som tidigare svårare att hitta en bekväm sittställning i baksätet. Baksätet funkar fint under kortare resor men det är inte direkt gott om plats och sittdynan är lite för kort och platt för att det ska vara bekvämt på långturen.

Tyst inneBagageutrymmet är lika stort och lättlastat som i föregångaren. Bagaget är inte störst i klassen men räcker långt, även till storhandlingen.

Största skillnaden med nya Golf syns inte men hörs. Trots full storm på Island och grov asfalt är det riktigt tyst inne i nya Golf. En del vindbrus hörs från backspeglarna men i det stora hela är kupén mycket tystare än föregångarens och motorn är ovanligt välisolerad.

Volkswagen har haft en dålig vana att göra sina bilar bullriga på grov asfalt men nu kanske det äntligen blir ändring.

Bra kompromissAtt köra nya Golf är inte annorlunda mot "gamlingen", bilen är fortfarande riktigt bra på vägen. Bilen är mer trygg än rolig men ändå långt ifrån tråkig, en väldigt bra kompromiss.

Den lilla 1,4-litersmotorn på 122 hästkrafter räcker gott och väl och parad med Volkswagens fina växellåda DSG en både snål och snabb kombination.

Växellådan som använder två kopplingar växlar mjukt och automatiskt när du vill men snabbt och sportigt om du känner för det. Trots automatlådan drar Golf 1,4 TSI bara 0,6 liter bensin per mil vid blandad körning vilket också betyder låga utsläpp.

Priserna för nya Golf är tyvärr inte fastställda än men de blir knappast speciellt mycket lägre än dagens Golf-pris. Bland konkurrenterna finns bilmodeller som är mer ekonomiskt försvarbara men inte många som ger samma kvalitets- och lyxkänsla.

Fakta/Volkswagen Golf 1,4 TSI

Motor: 4-cylindrig bensinmotor med turbo, 1 390 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 122 hk (90 kW) vid 5 000 varv/min, vridmoment 200 Nm från 1 500 varv/min. Toppfart 200 km/tim, acceleration 0-100 km/tim på 9,5 sekunder

Chassi: Framhjulsdriven. Framhjulsupphängning med triangellänkar, flerlänkad bakaxel med skruvfjädring, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.

Mått och vikter: Längd 420, bredd 178, höjd 148 cm, axelavstånd 154 cm. Tjänstevikt ca 1 400 kg. Maxlast ca 450 kg. Bagagevolym 350-1 305 liter. Släpvagnsvikt 1 300 kg.

Pris:

Volkswagen Golf 1,4 TSIca 180 000 kronor

Bränsleförbrukning: 0,60 l/mil

Utsläpp CO2: 139 g/km

Helhetsbetyg: 4

Ekonomi 3: Högt pris men andrahandsvärdet blir bra.

Säkerhet 5: En av de säkraste bilarna i klassen.

Komfort 4: Bättre än förut, tyst och behagligt men lite vindbrus kommer in.

Köregenskaper 5: Kanon, trygg men ändå rolig.

Miljö 4: Snål men stark motor.

Konkurrenter i klassen: Peugeot 308, Ford Focus, Citroën C4

Mer läsning

Annons