Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färdtjänsten uteblev - han missade sjukhusbesök

Nyamputerade norrtäljebon Roland Falkrans skulle till Norrtälje sjukhus för att få hjälp med sin benprotes så att han skulle kunna gå. Istället fick han sitta ytterligare en vecka i rullstolen då färdtjänsten inte dök upp, det var andra gången på kort tid som han missade sitt sjukhusbesök på grund av färdtjänsten. Roland Falkrans är långt ifrån ensam. Klagomålen på färdtjänsten har ökat kraftigt.

Annons

- Färdtjänsten är något av en lekstuga, det är alltid förseningar. Det här måste få ett slut nu, säger Kenneth Gunnarsson som är god man åt Roland Falkrans.

Det är inte bara klagomål på förseningar som rasat in till Färdtjänsten. Ett stort problem är att Samres som sköter färdtjänstens beställningsväxel har en del av sin växel i utlandet. Närmare en tredjedel av beställningssamtalen i Stockholms län hamnar i Moldavien eller i Riga.

De talar inte tillräckligt bra svenska. Det har varit mängder med språkliga förbistringar. Det drabbar äldre, hörselskadade och de som har talproblem. Det är ibland rena ”goddag yxskaft ”svar, säger Gunilla Roxby Cromvall (v) som sitter i SL:s styrelse.

Marcia Viera, pressansvarig på färdtjänsten inom Stockholms läns landsting medger att det inkommit stora mängder klagomål.

Vi har stora problem. De talar inte hundraprocentig svenska. Vi införde språktest och gjorde provbokningar men det hjälpte inte. Nu har vi sagt upp samarbetet med Samres.

Inte förrän nästa år löper avtalet ut, tills dess får de som har svårt att höra och tala chansa på att deras beställning uppfattats korrekt i de utländska växlarna. Ibland får missförstånden allvarliga konsekvenser. Det händer exempelvis att handikappade och äldre skickas till helt fel adress, ibland till och med till en annan stad.

De har släppt av utvecklingsstörda, både barn och vuxna på Tibeliusgatan i Norrtälje när de i själva verket skulle åkt till Tibeliusgatan i Stockholm. Föräldrarna har varit jättenervösa för sina barn, säger Gunilla Roxby Cromvall.

MarciaViera medger att detta hänt vid ett flertal tillfällen.

Det är ytterst beklagligt. Vi arbetar med att få kontroll över var alla bilar befinner sig, säger hon.

Hon uppmanar alla som känner sig missnöjda att kontakta färdtjänstens kundtjänst men

Gunilla Roxby Cromvall tror att det är meningslöst, speciellt när det gäller förseningarna.

Efter tjugo minuters försening ska man kunna ringa till resegarantin och få hjälp med en ny bil, men då får man oftast sitta i telefonkö ytterligare en halvtimme, därefter händer de att de säger att man aldrig gjort någon beställning och då får den handikappade börja om igen.

Vi åker hellre vanlig taxi fast Roland är berättigad till färdtjänst, säger Kenneth Gunnarsson.

Mer läsning

Annons