Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett bra stödpaket

Svensk bilindustri är i kris. Det är alltför få som vill köpa en Volvo eller en Saab.

Annons

Och det beror inte bara på lågkonjunkturen, även om den slår hårt mot bilindustrin jorden runt, och de amerikanska ägarna till Saab och Volvo kämpar för sin överlevnad. Det beror också på att Volvo och Saab inte har de bilar som kunderna vill ha just nu: miljövänliga bilar och bilar med låg bränsleförbrukning.

Svensk bilindustri är viktig. Det vore en katastrof för svensk arbetsmarknad, och inte minst för Västsverige, om Volvo och Saab försvann. Därför kan regeringen inte passivt åse hur den svenska bilindustrin dör.

Samtidigt måste regeringen hitta rätt metoder att stödja bilindustrin. Svenska skattebetalares pengar får inte skickas vidare till de amerikanska ägarna. Stödet får inte strida mot EU:s konkurrensregler. Inte heller bör staten ta över bilindustrin staten är ingen bra ägare av bilföretag, och risken är mycket stor att en statligt ägd bilindustri skulle kosta skattebetalarna många, många miljarder, med stor risk för att biltillverkningen till slut ändå läggs ner.

Något statligt köp av Volvo och Saab finns inte heller med i det stödpaket till bilindustrin som näringsminister Maud Olofsson och finansminister Anders Borg presenterade i går.

Istället satsar regeringen tre miljarder i ett forskningsbolag, fem miljarder i lån och 20 miljarder i kreditgarantier, totalt alltså 28 miljarder kronor.

Det finns dock ett villkor: pengarna måste användas till att utveckla bilar som är mer klimatvänliga. Om inte fordonsindustrin redovisar hur detta skall gå till får man inga pengar.

Det här är ett bra stödpaket. Det hjälper bilindustrin både i dagens akuta kris och ger riktiga satsningar på framtiden. Det innebär inte att de amerikanska moderbolagen kan ta pengarna. Det innebär inte heller att staten tar över ägandet av bilindustrin, inte heller riskeras de framtida pensionerna, vilket hade skett om regeringen följt oppositionsledaren Mona Sahlins förslag och låtit AP-fonderna köpa Saab och Volvo.

Paketet ligger också rätt i tiden. I natt godkände det amerikanska representanthuset en räddningsplan på 15 miljarder dollar för USA:s bilindustri. Det var rätt att vänta på det beslutet, och få klarlagt förutsättningarna för Saab och Volvos amerikanska ägare. Och när detta beslut var klart, var det rätt att snabbt presentera ett svenskt paket, för att på så vis minska oron bland alla dem som arbetar eller är beroende av den svenska bilindustrin.

Med detta stödpaket fortsätter alliansregeringen att visa gott handlag för att möta krisen. Det är mycket bra. Det är bara att hoppas att man klarar att fortsätta på det sättet. För tyvärr pekar allt på att det kommer att dröja länge innan kurvorna pekar uppåt igen.

Mer läsning

Annons