Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En tiondel skiljer parterna i fartygskonflikten

Fartygsstrejken i skärgården är ett faktum. I Norrtälje kommun är det båttrafiken till Arholma, Rödlöga och Söderarm som påverkas.

Annons

Totalt handlar det om 28 båtar som Sveriges fartygsbefälsföreningen (SFBF) tagit ut i strejk. De varslade bolagen är Blidösundsbolaget, Stockholm sjötrafik, Strömma turism och sjöfart, Utö rederi, Göteborg-Styrsö skärgårdstrafik och Tema Shipping/Tema skärgården. 

Till Arholma och Rödlöga går det dagliga turer med Blidösundsbolagets båtar Sjöbris och Sjögull. Det är Sjögull som från och med i går får stanna i hamn. Det gäller också Stockholms sjötrafiks båt till Söderarm.

Vi har ju Sjöbris som fortsätter att gå så vi upprätthåller trafiken än så länge. Vi tar en dag i sänder, säger Göran Ahlqvist, vd för Blidöundsbolaget. 

Förhandlingarna mellan SFBF och arbetsgivarorganisationen Almega har pågått sedan i höstas.

Arbetsgivarna har erbjudit 10,2 procents löneökning, precis som övriga löneökningar på arbetsmarknaden. SBFB vill dock ha 10,3 procent.

Varför ska ni har en tiondel mer?

10,2 procent är utifrån Svenskt näringslivs uppfattning om arbetsmarknadsnormen. Det är helt befängt att en part som inte sitter vid förhandlingsbordet ska ha något att säga till om. Alla branscher har olika lönsamhet, det blir svensk planekonomi av det hela om det ska vara samma löneutveckling, säger Hans-Dieter Grahl, ombudsman på SFBF. 

Förutom lönen diskuterar också parterna att slå ihop tre olika kollektivavtalen som finns till ett.

Göran Ahlqvist har liten förståelse för strejken.

Befälen är ingen felavlönad grupp till skillnad från andra som brukar strejka. Slutlönen för ett befäl är ungefär 34 000 kronor och arbetsveckan är på 36 timmar i veckan, säger Göran Ahlqvist. 

Enligt honom beror lönekraven på att parterna inom storsjöfartstrafiken tecknat dyra avtal.

I skärgårdstrafiken finns inga sådana vinster. Här är ägarna landstinget och små privata rederier.

Men Hans-Dieter Grahl är det ett för enkelt sätt att se på konflikten.

Befälen jobbar kvällar och helger och får då samma timersättning som på vardagar.

Therése Söderlund

Mer läsning

Annons