Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En roligare Fiesta

Nya Ford Fiesta skiljer sig rejält från föregångaren. Men Ford har inte gjort modellen särskilt mycket större som många andra biltillverkare utan satsar i stället på bättre kvalitet, roligare köregenskaper och bättre komfort, till kostnad av ett högre pris.

Annons

Med 25 sekundmeter i byarna tog det inte lång stund för snöstormen att förvandla lilla Fiesta till en oigenkännlig snöhög. Extrautrustad med nyckellöst system räcker det med ett tryck på knappen på dörrhandtaget så låser bilen upp sig och jag slipper ta av mig handskarna. Borstar bort så mycket snö som möjligt runt förardörren men som vanligt trillar ändå en massa snö ned i förarsätet när jag öppnar dörren. Startar motorn, drar igång stolsvärmen och knäpper på rutvärmarna. Ford Fiesta kan som de flesta Fordar utrustas med värmeslingor i vindrutan. Värmeslingorna är irriterande ibland men såna här gånger, när bilen är en enda stor isknul, är värmen i vindrutan guld värd!

Fortsätter borsta av bilen så gott det går med de svarta fleecehandskarna som snart ser ut som vita Lovikkavantar. De runda formerna på Fiesta får snön att fara av ganska lätt och fram träder en sportig liten bil med en taklinje som nästan ser ut som på en kupé.

Hoppar in i bilen och njuter av stolen som redan börjar bli lite varm. Lägger i backen - bakbromsarna har frusit fast! Efter några ryck släpper bromsarna och jag kan backa ut från parkeringsfickan och beger mig hemåt.

Ute på landsvägen börjar det så sakta blåsa varmt ur ventilationsutblåsen och stolen börjar bli riktigt varm. Någon kilometer senare tror jag att stolen ska ta eld, det känns nästan som att sätta sig på en ruskigt het och kruttorr bastulav. Men det konstiga är att det då fortfarande inte har kommit någon värme i ryggstödet. Jag törs inte vänta på att värmen ska sprida sig dit upp utan slår av rumpvärmen illa kvickt.

Ford är stolta över att ha gjort Fiesta mer komfortabel, något som inte riktigt har varit Fords grej de senaste åren. Och Fords tekniker har faktiskt lyckats ganska bra. Att försöka förbättra både komforten och köregenskaperna är dyrt och svårt. Roligare köregenskaper betyder nästan alltid hårdare fjädring och mer buller.

Och visst, jämfört med många av konkurrenterna är nya Fiesta fortfarande varken lika mjuk i fjädringen eller tyst på landsvägen. Å andra sidan har nya Fiesta, precis som det anstår en Ford, lite roligare köregenskaper.

Styrningen är elektromekanisk men känslan är trots det riktigt bra och Fiesta är underhållande i böjarna.

Efter några mil i snörök börjar Fiesta hoppa oroligt. Fälgarna suger in snö som fastnar på insidan och skapar obalans, orkar inte stanna och borsta ur alla fälgarna och som tur är blir det inte mycket värre.

Under huven sitter en bensinmotor på 1,25 liter och 82 hästkrafter. Det är inte mycket att skryta med men räcker bra i en bil som bara väger strax över 1 100 kilo. Varken acceleration eller toppfart är något att skryta med och för att göra omkörningar krävs en del växlande, men till vardags räcker motorn gott och dessutom är bränsleförbrukningen låg. Att köra bilen på runt en halvliter milen är inga större problem och även om du har riktigt bråttom är det svårt att få upp förbrukningen över 0,7 l/mil.

Utrymmena är bra i framsätet och också bak sitter två vuxna riktigt bra. I bagageutrymmet ryms helgpackningen utan större problem och när det är dags för storhandling är det skönt med den stora bakluckan som gör utrymmet lättlastat.

I de sista branta backarna där plogbilen inte har hunnit med ännu blinkar antisladdlampan konstant. Orolig för att köra fast försöker jag stänga av systemet men det går inte. Som tur är stryper inte systemet motorn helt utan tillåter hela tiden lite hjulspinn och jag kommer upp.

Med roligare former, sportiga köregenskaper och bättre komfort är Fiesta tillbaka på marknaden. Men priset är också högre och vissa av vinteregenskaperna borde Fords tekniker ta sig en till titt på.

Ford Fiesta 1,25 Titanium

Motor: 4-cylindrig bensinmotor, 1 242 cm3. Effekt 82 hk (60 kW) vid 6 000 varv/min, vridmoment 109 Nm vid 3 600 varv/min. Toppfart 168 km/tim, acceleration 0-100 km/tim 13,3 sek

Chassi: Framhjulsdriven. framhjulsupphängning med skruvfjädring, torsionsaxel med skruvfjädring bak, kuggstångsstyrning med elektromekanisk servo, skivbromsar fram bak. ABS. Antisladd

Mått och vikter: Längd 395, bredd 172, höjd 148 cm, axelavstånd 249 cm. Tjänstevikt 1 116 kg. Maxlast ca 380 kg. Bagagevolym 285-965 liter. Släpvagnsvikt 600 kg.

Pris: 147 700 kronor

Bränsleförbrukning: 0,57 l/mil

Utsläpp koldioxid: 133

Betyg: 4

Ekonomi: 4. Bra pris och billigt ägande.

Säkerhet: 5. En av de absolut säkraste småbilarna.

Komfort: 3. Riktigt bra men lite bullrigt på isbarken.

Köregenskaper: 4. Kul och trygg tack vare antisladdsystemet.

Miljö: 4. Snål motor som utan större problem klarar sig på strax över en halvliter milen.

Konkurrenter i klassen:

Citroen C3, Skoda Fabia, Peugeot 207

Mer läsning

Annons