Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dra tillbaka skolförslaget

Det är svårt att lägga ner en skola. Det skapar alltid motstånd bland elever och föräldrar.
Det här vet givetvis Norrtälje kommuns skolchef och skolpolitiker. Det finns flera exempel på skolor som kommunens politiker har försökt lägga ner, men där protesterna gjort att man tvingats backa.
 

Annons

Därför är det så oförståeligt att man agerar så taffligt när man nu lägger fram nya förslag om att lägga ner skolor.

Innan man presenterar ett förslag om att lägga ner en skola borde man till exempel ha tagit fram en plan för var skolans elever skall gå istället. Men det har man inte. Som man kan läsa i gårdagens Norrtelje Tidning vet till exempel inte barn- och skolnämndens ordförande Ann S Pihlgren vart niorna på Flygskolan skall ta vägen. Samma gäller för eleverna i de internationella klasserna. Och särskoleeleverna på Kvisthamraskolan.

Lika stor oklarhet gäller eleverna på Parkskolan. Skall de gå kvar i sin skola eller skall de tvingas flytta till en ombyggd Roslagsskola?

Och vad händer egentligen med Roslagsskolan? Hur mycket pengar är kommunledningen villig att satsa på en ombyggnad av skolan? Räcker detta för barn- och skolnämndens behov?

Lika oförståeligt är det att förstå varför informationen om barn- och skolnämndens planer kommer så sent, bara några dagar innan barn- och skolnämnden skall fatta sitt beslut. Varför har inte föräldrar och elever fått reda på detta tidigare, så att de hade haft större möjlighet att få vara med i diskussionen?

Nu förolämpar man i stället föräldrarna. Först låter man dem välja vilken skola barnen skall gå på, och sedan, när de har valt och skolterminen just har börjat, då kommer beskedet att skolan skall läggas ner.

En annan konstig sak är att barn- och skolnämnden vill flytta alla sjätteklassare. Det får till följd att elevunderlaget för skolorna på landsbygden minskar kraftigt, och att flera mindre skolor får svårare att överleva.  Visst kan det finnas pedagogiska fördelar med att ha årskurs 6-9 i samma skola. Men det också finns nackdelar. Därför finns det inget som säger att man inte kan ha olika lösningar i olika delar av kommunen; att småskolornas sjätteklassare får stanna kvar medan tätorternas sjätteklassare får flytta ihop med de äldre eleverna.

Med så många frågetecken är det svårt att se att barn- och skolnämnden kan fatta något beslut den 30 september som var tänkt. Istället borde Ann S Pihlgren dra tillbaka förslaget, ta reda på alla fakta och inleda en dialog med elever och föräldrar. Sedan, när alla uppgifter finns framme och alla har fått säga sitt, kan ett nytt förslag läggas fram.

Mer läsning

Annons