Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"De ska erkänna att ett fel begåtts"

Efter operationen för drygt tre månader sedan försvann Wilhelmina Erikssons känsel i underlivet.
I dag mår hon bättre men känner sig fortfarande negligerad av Norrtälje sjukhus.
– Jag är ledsen och förbannad. Jag har flera gånger försökt nå ansvarig verksamhetschef, säger hon.

Annons

I våras berättade NT om den ljumskbråcksoperation Wilhelmina Eriksson genomgick på Norrtälje sjukhus. När hon vaknade upp efter ingreppet hade hon ingen känsel i underlivet, kunde varken gå eller kissa och hade väldigt ont.

Ändå fick hon höra av läkaren, som opererat henne, att operationen hade gått bra. Hon skickades hem, men var tillbaka på sjukhuset senare samma dag.

Då sa läkaren att jag skulle få höra sanningen han hade skurit av en nerv, säger Wilhelmina Eriksson, som fick öppnas upp igen.

Under operation nummer två upptäcktes det att läkaren även råkat sätta några felaktiga stygn i en annan nerv.

Wilhelmina Eriksson mår i dag bättre. Hon har gått från att vara sjukskriven till att vara mammaledig och ska snart försöka börja jobba lite. Samtidigt plågas hon fortfarande då och då av smärtor och har inte fått tillbaka all känsel i underlivet än.

Tidigare fick jag höra att den kunde komma tillbaka helt. Och jag har hela tiden försökt hålla hoppet uppe. Nu har jag fått besked om att det kan ta upp till ett år innan jag återfår känseln och då högst 60 procent.

Hon är mycket besviken på Norrtälje sjukhus och verksamhetschefen Bo Hellström som i samband med NT:s förra artikel sa att han skulle kontakta henne och starta en utredning kring operationen. Vad som har hänt med utredningen vet Wilhelmina Eriksson inte.

Jag har inte hört ett ljud från honom och har vid tre tillfällen ringt upp sjukhuset. Hans sekreterare säger att hon ska hälsa att jag har ringt, men han ringer inte tillbaka.

Tidigare har Bo Hellström sagt att nervskador är de vanligaste komplikationerna vid ljumskbråcksoperationer. Men att sjukhuset misslyckades när det gällde informationen till Wilhelmina Eriksson.

I våras anmälde hon det hon varit med om till HSAN (Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd), Patientförsäkringen och Patientnämnden. I alla tre instanserna väntar hon fortfarande på beslut.

Ansvarig kirurg skriver till HSAN att han förstår och beklagar att patienten är upprörd och har besvär efter operationen men att han bestrider att han har gjort fel enligt ”ovanstående”, alltså enligt Wilhelminas Erikssons utsago.

När det gäller Patientförsäkringen har hon fått höra att det inte ser positivt ut och att man inte kan få ersättning för komplikationer som uppstår under en operation.

 Jag känner mig maktlös och vet inte vem mer jag kan vända mig till om inte det här ger något. Allt jag vill är att de ansvariga på Norrtälje sjukhus rakryggade ska erkänna att ett fel har begåtts och be mig om ursäkt. Då kan jag lämna det här bakom mig och gå vidare, säger Wilhelmina Eriksson.

HSAN fattar beslut om anmälan

Annika Jeppsson Jag känner inte till att patienten har kontaktat mig.

 Men om hon fortfarande vill prata med mig gör jag gärna det, säger verksamhetschefen Bo Hellström. 

Han tycker att det låter märkligt att Wilhelmina Eriksson säger att hon har pratat med hans sekreterare vid tre tillfällen.

Jag har inget att ducka för. När patienter ringer oss är det en självklarhet att vi ringer tillbaka. Min sekreterare har aldrig bett mig att ringa upp i det här fallet. Därför verkar det konstigt att patienten ska ha ringt flera gånger. Men det kan ha blivit någon miss i kommunikationen.

I samband med förra artikeln sa du att du skulle kontakta Wilhelmina Eriksson. Varför har du inte gjort det?

Andemeningen av det jag sa var att vi skulle ta kontakt med henne. Alltså att hon skulle bli kontaktad av sjukhuset. Och det har hon blivit. Hon har både pratat med kirurgen som opererade henne och en annan läkare.

Vad hände med den interna utredning som skulle göras kring Wilhelmina Erikssons operation?

 Den håller fortfarande på. I och med att patienten har anmält till HSAN har de begärt in underlag från oss. Eftersom de kommer att utreda om det har begåtts några fel eller inte väntar vi på deras beslut. Vi kommer inte själva att göra ytterligare en utredning. Det blir dubbel­arbete. En utredning från HSAN är också bättre.

Varför då?

Eftersom det är en oberoende instans som inte har något förhållande till Norrtälje sjukhus som fattar beslut.

Tycker ni själva att ni har gjort fel?

Vi har inte diskuterat det utan låter HSAN besluta om det. Sedan är det upp till oss att hantera deras beslut.

Du har tidigare sagt att ni har brustit i informationen till Wilhelmina Eriksson. Har ni åtgärdat de här bristerna på sjukhuset?

Ja, vi jobbar med det. Vi håller på att ta fram skriftlig information för de vanligaste diagnoserna. På det sättet blir det lättare att veta att vi har lämnat ut rätt information och också att patienten har tagit emot den. Det är vårt ansvar att se till att patienterna får och också tar in rätt information.

Annika Jeppsson

Mer läsning

Annons