Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Citymail, var god dröj

Första april började Citymail att dela ut post i Norrtälje. Då räknade man med en viss inkörningstid.
Nu, fem månader senare, är det, enligt många av kommunens invånare, fortfarande problem med att få posten till rätt adress.

Annons

Patrik Östberg, utdelningsansvarig för Citymail, är dock av annan åsikt.

Det finns enstaka problem kvar, men generellt så tycker vi att utdelningen fungerar bra. Vi har jobbat stenhårt med att kartlägga kommunens brevlådor och i dag är problemen ringa jämfört med hur det var i våras. 

Nils Jansson i Österäng är däremot inte nöjd. Nyligen fick han en straffavgift på en obetald räkning, en räkning som kom tre veckor för sent, med avsändaren Citymail.

Det här är hopplöst. Och de kan inte skylla på att brevlådan är felmarkerad, för den är nämligen fullständigt rättmärkt, säger Nils Jansson. 

Nils Jansson kontaktade Citymail angående straffavgiften och han skulle då få brevet reklamerat och kostnaden tillbaka. Denna process skulle dock enligt Nils Jansson bli alldeles för omständlig så han struntade i det.

Det var en ringa summa, det som är upprörande är däremot att jag inte längre kan lita på att posten kommer fram, säger han. 

Patrik Östberg bekräftar att någon enstaka individ ännu kan bli drabbad. Givetvis olyckligt, menar han, men ofrånkomligt eftersom det fortfarande finns felaktiga adresser.

Gjorde ni ingen research innan ni kom till Norrtälje? Jo givetvis gjorde vi det. Vi visste att Norrtälje skulle bli besvärligt, men att problemen med brevlådorna skulle vara så stora visste vi inte. Med facit i hand kan man säga att vi underskattade problemen.

Vad händer i framtiden? Blir ni kvar i Norrtälje? Ja absolut. Inkörningstiden har varit tuff, men vi blir kvar. Vi ska uppnå en 100-procentig nivå. Kvaliteten är det viktigaste för oss, säger Patrik Östberg.

Katarina Hansson  [email protected]

Fakta:

* Citymail grundades 1991 av Bror Anders Månsson.

* I dag når Citymail 2 270 000 hushåll och företag i Sverige.

* Citymail Sweden har cirka 1 400 anställda och en årlig omsättning på cirka 700 miljoner kronor.

* Citymail är ett helägt dotterbolag till Posten Norge.

Mer läsning

Annons