Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Butik plockar bort kyckling efter glaslarm

ICA Flygfyren har plockat bort elva varor av märket Kronfågel och samtidigt förlorat 40 procent av försäljningen av fryst fågel till följd av glaslarmen.
- Vi tar tillbaka all kyckling, även den som inte återkallats av till­verkaren, säger handlaren Conny Holmlund.

Annons

Norrtälje har än så länge förskonats från reklamationer till följd av glasbitar

i kyckling, en farsot som ­annars verkar ha plågat orter i landets alla hörn. På ICA Flygfyren i Norrtälje såg man i förra veckan ändå en kraftig nedgång i försäljningen av kyckling.

 Vi sålde 40 procent mindre fryst fågel förra veckan jämfört med året innan, men det bör också vara en följd av att vi plockat bort varor ur hyllan. Har vi inte kyckling så kan vi ju inte sälja den, säger affärs­ägaren Conny Holmlund.

Hittills har man in hans butik plockat bort totalt elva olika kycklingprodukter av märket Kronfågel, den producent som drabbats värst av glasreklamationer.

Enligt de senaste larmen har dock glasbitar även hittats i färsk kyckling både från Kronfågel och från andra märken.

Finns de några tankar på att dra tillbaka den färska kycklingen?

 Vi avaktar. Kronfågel och ICA centralt har en nära dialog och det är de som sitter på information. Men vi kommer att följa dialogen och uppdaterar oss hela ­tiden, säger Conny Holmlund.

Men redan nu säger Holmlund att man tar tillbaka all fryst kyckling oavsett märke.

 Vi har haft väldigt många kunder som lämnat tillbaka sin kyckling, säger han.

Patrik Ekström

Mer läsning

Annons