Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Busförare förstör för de boende i Rö

Staket, garage och äppelträd. Det mesta har de boende i Rö fått sönderkört av bilister som kör fort. Bara tio procent av trafikanterna respekterar 50-skyltarna.

Annons

I fem år har boende i Rö försökt få ner hastigheten genom samhället med hjälp av Vägverket. Nyligen gjordes ett nytt försök med en ny tjänsteman, David Wilde. Han har tagit över efter sin föregångare Anders Bodeberg som aldrig kom längre än till att ordna konsultutredningar och mätningar.

90 procent av bilarna som passerar Rö på väg 280 håller för hög hastighet. Jämfört med genomsnittet på svenska vägar är andelen tung trafik dessutom dubbelt så hög. Siffrorna är från en mätning som gjordes i november 2004, då drygt 3000 fordon passerade genom samhället varje dygn. Att mätningarna gjordes dagarna efter det att den första snön fallit påverkade förmodligen snitthastigheten som annars hade blivit högre. Nu hamnade den på 63,7 kilometer när de tio procenten laglydiga hade räknats bort. Mätningen resulterade i att Vägverket satsade på projekteringsarbete för portar vid samhällets infarter. Men några portar blev det aldrig.

 I tre års tid har vi fått löften om att något ska hända, men inget händer, säger Ulla Carlström som fick sin gärdsgård nermejad sommaren 2005.

Hon fortsätter:

Det enda sam hänt är att vi fått ner taxeringsvärdet på huset på grund av bullret.

Stig Lundqvist visar bilder på sitt avkörda äppelträd.

Ett fint Åkerö som min far satte 1940.

Ulla Engström berättar om sitt sönderkörda garage och säger:

 Det enda man kan göra är att knyta näven när de kommer i 90 knutar på vägen.

De boende har förslag och överöser David Wilde med dem: Rondell, gupp, spikmatta, kameror, avsmalningar, övergångsställen, skyltar om lekande barn, gatubelysning, 30-skyltar.

David Wilde har invändningar mot de mesta, vet av erfarenhet att de inte hjälper. Därtill talar han om begränsade resurser och att kostnadskrävande åtgärder måste in i budgeten.

 Jag ska fotografera, tänka, titta på redan gjorda konsultutredningar och försöka hitta en lösning som jag återkommer med före septembers utgång, lovar han.

Elizabeth Sahlén, s, som ingår i gruppen som uppvaktar Vägverket på grund av hon är närboende lokalpolitiker, föreslår David Wilde att han ska upp till Edsbro och titta på rondellen och refugen som lyckats få ner hastigheten genom det samhället.

David Wilde lovar att göra även detta.

Sofi Piehl

Mer läsning

Annons