Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bubblan 60 år

Nu är det 60 år sedan den klassiska ”Bubblan” såg dagens ljus i Sverige.
- De är både billiga att äga, köpa och meka med. Det är också lätt att få tag på delar, säger Per Ericson, ordförande i Norrtälje Folkvagnsklubb.

Annons

Den 14 januari 1948 rullade de fyra första ”bubblorna” av färjan i Helsingborg. De hade alla olika färg; en grå, en svart, en mörkblå och en vinröd. En av dem skulle så småningom komma att ägas av Försvaret och skulle till ett jägarförband i Kiruna. En annan beställdes av prins Bertil.

Två år tidigare, 1946, hade bilen börjat producerats i ganska små mängder i den tyska fabriken i Wolfsburg. Den som ritat modellen var den legendariske bilmannen Ferdinand Porsche.

1948 blev det verkliga startåret för ”Bubblan”. Året efter, 1949, inregeistrerades 349 bilar i Sverige.1950 inregistrerades hela 8 252 stycken, och populariteten var nu befäst.

Idag är fortfarande intresset för ”Bubblan” enormt. Det finns till och med klubbar för ”Bubblan”, och en av dem finns i Norrtälje. Klubben har 130 medlemmar, och antalet ökar hela tiden.

De är från 20 år till vår äldste som är 77, berättar Per Ericson, ordförande i Norrtälje Folkvagnsklubb.

I somras hade Norr-Bil i Norrtälje utställning av ”Bubblor” med anledning av 60-årsjubileet. Att det är en populär bil vittnar Per Ericson om.

Det är stor spridning både på både åldrar, killar och tjejer. Vi har medlemmar från både Eskilstuna och Åland, berättar han.

Nyligen anordnade klubben en dag i hamnen i Norrtälje för alla entusiaster.

En av dem var långväga gästen Hans Hallén från Sundsvall. Hans folkvagn är från 1951, och han har ägt den sedan 1995. Ingår i bilen gör också den klassiska skinnhuvan. Men den törs han inte sätta på sig, den ligger mer med i bilen som rolig tidstypisk detalj.

Intresset för folkan är medfött, skrattar han.

Jag använder den inte som bruksbil, bara på sommaren. Jag brukar åka till Tyskland på folkaträffar.

Eric Pazzotty från Norrköping är på folkaträffen i Norrtälje med en riktig raritet. Sportbilen Karmann-Ghia från 1964.

Det finns nog bara 50-80 stycken kvar av den här modellen i Sverige. Det såldes bara 40 000 av den i hela världen, för priset var för högt, berättar Eric, som är en verklig kännare av Karmann Ghia-modellen.

Prinsessan Desirée fick en 1962. Många tror att det är en sportbil, men den går ganska långsamt. Den blev också väldigt populär i USA, säger Eric Pazzotty.

Med på Folkvagnsträffen är också gänget som byggde en klubbfolka som studiecirkel i samarbete med ABF.

Vi tyckte det var en bra idé, och har gjort bilen under två terminer. Vi var 10-12 stycken, men fem av oss var med hela tiden, berättar Fredrik Jakobsson, som också är styrelseledamot i Norrtälje Folkvagnsklubb.

Vi hade mycket skoj när vi byggde den. Man lärde sig mycket och fick en hel del tips, berättar han.

Mer läsning

Annons