Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blidösundsbolaget står på sig

När Sjöfartsinspektionen för en månad sedan i ett föreläggande bland annat ifrågasatte Blidösundsbolagets säkerhetsutbildning kom det som en blixt från klar himmel.
Bara tre veckor tidigare hade den säkerhetsorganisation där utbildningen ingick godkänts.

Annons

Blidösundsbolagets vd Göran Ahlqvist säger att det kom som en överraskning att säkerhetsorganisationen inte höll måttet.

Den starkaste kritiken gäller säkerhetsutbildningen, säger han. 

Det nya kravet går ut på att alla i säkerhetsorganisationen ska ha 40 timmars utbildning i brandbekämpning. Hittills har vi följt de föreskrifter som gällt. Nu menar inspektionen att det inte räcker längre utan ska ersättas av nya regler. 

Även annan verksamhet i rederiet kritiseras i föreläggandet. Det handlar om bland annat om fördelning av arbetsuppgifter ombord och rapportering av antalet sjödagar för besättningen. När det gäller dessa har Blidösundsbolaget redan genomfört förändringar. 

Arne Welin är ordförande för Skärgårdsredaren, en organisation bestående av 140 större och mindre rederier.

Det här måste handla om en gigantisk förvirring. De regler alla tillämpar tog vi för några år sedan fram tillsammans med Sjöfartsinspektionens representanter, säger Arne Welin.

De lever upp till den förordning som har gällt hittills. Nu ska plötsligt reglerna ändras utan att vi haft vare sig samråd eller informerats.

Jag törs lova att inget rederi lever upp till de nya kraven. Det här gäller små färjor och båtar som går inomskärs. Det är orimligt att kräva att varje servitris i kaféet ska skickas på en veckas utbildning i brandbekämpning. Visst måste kunskapen finnas det gör den hos befälen.

Jag hoppas att det klarnar snarast. Gäller nya regler så måste rederierna informeras om det. 

Att det skulle röra sig om ett missförstånd förnekar dock sjösäkerhetsdirektör Johan Franson. Han känner inte till några avsteg från den förordning som hänvisas till i föreläggandet.

Det är självklart att alla ska ha rätt utbildning, säger han och svarar också ja på frågan om samtliga skärgårdsrederier kommer att granskas ur säkerhetssynpunkt. 

Eva Janson

[email protected]

Mer läsning

Annons