Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilköp på nätet lockar kvinnor

Kvinnor köper bil på nätet, männen föredrar bilhallen. Den slutsatsen drar sajten Nybil.se.
Efter ett års verksamhet är sex av tio kunder kvinnor, precis det motsatta mot en vanlig bilhall.

Annons

Det är ett år sedan Ikeas bank Ikano startade internetbutiken Nybil tillsammans med bilvaruhusen Holmgrens från Jönköping. Idén var att en kund skulle kunna prenumerera på en bil. För en fast månadskostnad som täcker precis allting får kunden bilen levererad hem till dörren och hämtad samma dag som prenumerationen går ut.

Det är en tjänst som framför allt lockar kvinnor.

- Ja, vi visste inte alls vilka som skulle gilla den här idén. Vi förstod att det var människor som såg bilen mer som en funktionspryl än en statussymbol, men exakt vilka det var visste vi inte, säger Benny Holmgren, vd på Holmgrens bil.

Redan innan sommaren stod det dock klart vilka som gillar att handla bil på det här sättet. Sex av tio kunder är kvinnor och av dessa är de flesta singlar med bra inkomst som bor i ett storstadsområde.

- Det förklarade också varför det var extra stor efterfrågan på miljöbilar på sajten. Om man ska generalisera lite så upplever vi, både i bilhallarna och på nätet, att kvinnor vill köpa miljöbil av idealistiska skäl medan männen mer drivs av ekonomiska motiv. Eftersom kvinnorna är i majoritet på Nybil ändrade vi utbudet så att det bara innehåller miljöbilar, säger Holmgren.

Förhållandet mellan män och kvinnor i butiken är i princip det motsatta för bilhallarna. Där uppskattar Benny Holmgren att sju av tio kunder är män.

- Fler män vill provköra många bilar och köpa till lite lull-lull till bilen. Vi säljer betydligt fler lättmetallsfälgar till män än kvinnor, om jag säger så.

- På vår nättjänst har vi valt att lansera bilen som en funktion och det tror jag att många kvinnor lockas av. Dessutom tror jag att det är framtiden, sättet vi ser på bilen kommer att förändras, det måste göra det. Här tror jag att många kvinnor är mer framsynta än de flesta män.

Undviker kvinnor bilhallar för att miljön där upplevs som allt för grabbig?

- Så var det nog för fem-tio år sedan, men inte i dag. Tiden då kvinnan stod vid sidan om och bara fick bestämma färg är borta.

Hur många prenumeranter har ni på Nybil?

- Vi går inte ut med några siffror. Vi tycker att det går bra, även om det kanske har gått lite långsammare än väntat. Jag tror att den försämrade ekonomin kan ge skjuts åt bilprenumerationen. Inte minst för att man slipper bekymra sig för andrahandsvärdet, det är en stor osäkerhet i dag.

Kvinnor vill ha miljöbil

+ 60 procent av de tillfrågade kvinnorna tycker att det är viktigt att deras nästa bil blir en miljöbil. Siffran för männen är 47 procent.

+ Störst miljöbilsintresse finns hos kvinnor i åldrarna 18-24 år samt hos dem över 65. Minst är intresset hos män mellan 24 och 34 år.

+ 75 procent av kvinnorna tycker att det är viktigt att bilen är bränslesnål. Siffran för männen är betydligt lägre, 55 procent. De som bryr sig minst om hur mycket bränsle bilen drar är män mellan 18 och 24 år.

+ 95 procent av de unga kvinnorna anser att en bil ska vara säker, men bara 60 procent av unga män delar den åsikten.

Källa: Nybils Gallupundersökning med 2438 bilägare över hela Sverige som underlag.

Kvinnor struntar i bilfärgen

Nu är det bevisat. Det är en myt att kvinnor skulle bry sig mer om bilens färg än män.

I Nybils Gallupundersökning visar det sig att dubbelt så många unga män som kvinnor tycker att bilfärgen är viktig.

Först när männen blir lite äldre sjunker deras färgintresse och hamnar på ungefär samma nivå som för de generellt sett ointresserade kvinnorna.

Överlag är dock inte färgen någon av de viktigaste köpfaktorerna. När killarna är som mest intresserade av bilens färg (män mellan 18 och 24 år) tycker bara 38 procent att färgen är viktig.

För män och kvinnor mellan 34 och 44 år är siffrorna nere på 16 repsektive 14 procent.

- Det har varit en seglivad myt inom bilbranschen att kvinnor prioriterar färgen när det ska köpas bil. Förmodligen har det grundat sig mer på de manliga säljarnas förväntningar än på kvinnornas eget intresse, säger Benny Holmgren.

Mer läsning

Annons