Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilar dumpas sedan skrotpriset gått ner

De övergivna skrotbilarna på parkeringsplatser och skogsvägar har blivit fler. Det erfar Lars Alm, ansvarig för den skrotbilskampanj som avslutades 2007.

Annons

Att skrotpriset gått ner i samband med finanskrisen verkar ha påverkat viljan att ta hand om uttjänta bilar. Nu kan det vara dags för en ny kampanj. Efter flera påringningar från ansvariga i kommunerna hade man på tisdagen ett internt möte med sex sakkunniga i skrotbilsfrågan hos Stiftelsen Håll Sverige rent, där Lars Alm är marknadschef.

Vad vill kommunerna att ni ska göra?

De vill få hjälp att lösa frågan med skrotbilar på kommunal mark. De saknar kunskapen om hur man ska göra, det är vi som skött frågan i de flesta kommunerna de sista åren.

Vad kan ni göra?

Vi kan erbjuda ett nytt upplägg med nya vinklingar där vi samarbetar med kommunerna. Förra gången var Folksam och OKQ8 med i arbetet, i dag jobbar vi med Länsförsäkringar.

Var dumpas bilarna?

Det är alltifrån på parkeringsplatser utanför skolor och förskolor till på skogsvägar. Och nyss fick jag en påringning om en bil vid E 4:an. Man lämnar bilen där den slutar fungera.

Vilka är det som dumpar sina bilar?

Folk som lämnar bilar har inte det rättsmedvetande som man bör ha. Man är ansvarig för att bilen lämnas till skrotning. EU har satt upp en målsättning att 90 procent av den skrotade bilen ska återanvändas år 2015.

Vad händer när bilarna står och skräpar?

Vid en skola eller förskola är det skaderisker. Utefter skogsvägar är det ju ingen estetisk upplevelse med bilvrak, det är inte sådant man vill se när man är ute i naturen. Sedan har vi miljöaspekten, det rinner HA-oljor, glykol och kvicksilver från bilen. Finns det sedan ett vattendrag i närheten kan kvicksilvret förgifta en hel sjö, säger Lars Alm.

Att lämna sin uttjänta bil till en bilskrotare kostar inget, förutsatt att bilen inte är plundrad på det som kan säljas vidare. Problemet för den enskilde bilägaren är ofta transport till skroten, den kan gå på från tusenlappen och uppåt. När bilar dumpats på kommunal mark måste kommunen ta kontakt med bilägaren och be honom eller henne att ta bort bilen, vanligen inom 5-7 dagar. Sker inte detta kan kommunen transportera bort bilen, något som vissa kommuner fakturerar bilägaren för. Denna handläggning blir förstås en kostnad för kommunerna.

Mer läsning

Annons