Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Besvikelse bland busschaufförerna

Höjd lön och kortare arbetspass är några förbättringar som finns i det nya avtal busstrejken ledde fram till.
Men busschaufförerna i Norrtälje går miste om förmånerna och är kritiska mot det nya avtalet.

Annons

Den prioriterade avtalspunkten om garanterad 11 timmars dygnsvila, då förarna fritt får förfoga över sin tid, gäller inte för förare som kör sträckor längre än 50 km. För busschaufförerna i Norrtäljes busstrafik innebär det upp till två timmars mindre dygnsvila än de som har kortare körturer på schemat.

Nu höjs flera oroliga röster om den försämrade passagerarsäkerheten som den korta dygnsvila leder till. 

Det är sövande att köra i Norrtäljetrafiken med långa avstånd och raka vägar, speciellt nattetid. Att vi till skillnad mot de som kör i stadstrafik kan få mindre dygnsvila är konstigt, säger bussförare Stefan Hälsén och får medhåll från flera kollegor.

Att skillnaderna har kunnat uppstå beror på den EU-lag som ska skydda yrkesförare med körturer över fem mil. I lagen finns villkor om dygnsvila som arbetsgivarna i Sverige måste följa. 

Någon motsvarande lag för övriga bussförare finns inte och därför fokuserade fackförbundet Kommunal strejken på deras rättigheter. Problemet är att Kommunals nya avtal upplevs mer gynnsam än EU:s variant.

I EU-lagen finns en undantagsparagraf som godkänner 9 timmars dygnsvila tre gånger i veckan med viss kompensation, i Kommunals avtal finns förbehåll men det finns inget liknande kryphål.

Vi skulle hellre helt stå bakom fackets avtal som ju är bättre. Nu uppstår istället nya olikheter mellan oss förare, just det som inte var tanken, fortsätter Stefan Hälsén. Själv är han timanställd och jobbar drygt halvtid. Som dagkommenderad undantas han dessutom ännu fler av avtalets punkter. 

Arbetskamraten Fredrik Ljusenius fick själv som vikarie känna på undantagsparagrafens verklighet några gånger. Att det fortfarande är lagligt upprör honom:

Ibland undrar man om det inte är förrän den första dödsolyckan sker som problemet kommer börja tas på allvar. Bussarna är i perfekt skick men förarnas trötthet måste uppmärksammas mer. Facket vek sig för tidigt i den frågan.

Det nya bussavtalet gäller i tre år och påverkar cirka 14 000 arbetstagare i Sverige.

Cecilia Persson

Mer läsning

Annons