Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Audi A4 Allroad: bil för tuffa tag

När tyska Audi för tio år sedan lanserade sin första upplaga av Allroad var det nästan en kopia av Volvo V70 Cross Country (XC70).

Annons

Fast bättre i nästan allt - och mycket dyrare. Nu får den en lillebror - Audi A4 Allroad. Men under åren som gått har A4-modellen växt ikapp sin gamle storebror och dessutom blivit billigare.

När jag år 2000 körde första utgåvan av Audi A6 Allroad stod det 410 000 kronor på prislappen. Under huven satt en bensinsexa som drog nästan 1,3 liter milen. Bilen hade en toppfart på 230 kilometer i timmen och accelererade 0-100 kilometer i timmen på 7,7 sekunder.

När nya Audi A4 Allroad nu lanseras är den rymligare än sin storebror och den nya TFSI-motorn nöjer sig med 0,8 liter milen - trots att den accelererar snabbare till 100 kilometer i timmen och ger samma toppfart. Men bäst av allt är att den är 40 000 kronor billigare än sin föregångare. Då ingår dessutom den sjustegade DSG-växellådan (Direct-Shift Gearbox). Och jämför du penningvärdet mellan då och nu är prisglappet ännu större.

Över huvud taget är gamla Allroad en klumpeduns jämfört med den här sprintern. Med DSG, dynamisk styrning och aktivt chassi växer hornen oroväckande snabbt hos föraren. Det är bara att gasa och ratta - bilen går precis dit du vill.

Den svenske importören tror dock att de flesta köpare kommer att välja den ännu snålare 2,0-litersdieseln på 170 hästkrafter som ger ett vridmoment på hela 350 newtonmeter från nära nog tomgångsvarv. Den får start- och stoppfunktion som standard från produktionsvecka 22 och nöjer sig då med 0,62 liter milen. Släpp gasen och lägg ur växeln vid rödljuset så stannar motorn. Men när du trampar ner kopplingen för att lägga i växeln hoppar den igång igen.

Både bensin- och dieselbilarna har ett regenereringssystem som under inbromsning laddar batteriet.

Fyrhjulsdriften med torsendifferential (en förkortning av det amerikanska Torque Sensing, en typ av differentialväxel) är densamma som i vanliga A4 och A6 Quattro men antisladdsystemet har här kompletterats med ett offroad-läge som aktiverar stabiliseringsprogrammet om exempelvis ett hjul lyfter i kuperad terräng.

Bland de assistanssystem som finns på tillvalslistan finns teknik som håller reda på trafiken i döda vinkeln, larmar om bilen kommer ur kurs och fixar fickparkeringen utan att förarens ens behöver hålla i ratten. Det är knappast någon teknik som ger Audi det försprång som man hävdar i reklamen, men det kompletterar bilden av en bil som erbjuder hugade spekulanter ett brett spektrum av möjligheter.

Audi A4 Allroad lanseras i Sverige i månadsskiftet maj-juni.

Audi A4 Allroad 2,0 TDI

BETYG: 4 av 5 fyrar

RESULTAT: 42 av 50 poäng

ALLMÄNT 9 av 10 poäng

Tjänstevikt (kg) 1 775

Max släpvagnsvikt (kg) 1 600

Drivning Fyrhjulsdrivning

Växlar M6

Cylindrar/volym (cm3) 4/1 968

Maxlast (kg) 425

PRESTANDA 8 av 10 poäng

Effekt (hk) 170

Vridmoment (Nm/varv) 350/1 750

CO2 (g/km) 164

0-100 km/t på (sek) 8,9

Vändcirkel (m) 11,5

KOMFORT 8 av 10 poäng

Fällbart ryggstöd bak 40/60

Ställbar ratt Höjd/längd

Bagageutrymme (lådliter) 490/1 430

Luftkonditionering ACC

Styrservo Hydraulisk

SÄKERHET 9 av 10 poäng

3-punktsbälte alla platser Ja

Krockkuddar 6

Fästen barnstol Isofix

Sidokrockkuddar Ja

Sidokrockgardin Ja

EKONOMI 8 av 10 poäng

Pris på gatan (kr) 340 200

Skatt (kr) 4 394

Bränsleförbrukning (l/mil) 0,62

Serviceintervaller (mil/år) 2 000/1

Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/3

RESERVDELAR

Avgassystem (kr, utom kat) 7 066

Strålkastarglas/insats (kr) 4 112 (xenon)

PLUS:

Hög kvalitetskänsla. Vassa köregenskaper. Snåla motorer.

MINUS:

Ingen terrängbil trots utseendet. 18 centimeter markfrigång är i minsta laget.

Tre av de vassaste konkurrenterna

Volvo XC60 2,4D

352 900 kronor.

Ny svensk utmanare i klassen. Bullrig dieselmotor.

Mercedes GLK 220 CDI 4-Matic

379 900 kronor.

Galanten i klassen som trivs bäst på vägen.

BMW X3 xDrive 20d

369 000 kronor.

Gamlingen i sällskapet (lanserad 2003) som fortfarande är konkurrensduglig

Mer läsning

Annons