Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Älgar och vackert folk

Tyskar associerar Sverige som besöksmål med älgar. Fransmän förknippar vårt land med blondiner och vackra människor.
– Vi var rädda för att det skulle vara kallt i Sverige, säger berlinaren Frank Loth.

Annons

När kommunikationsföretaget Visit Sweden frågade fransmän, tyskar, britter och holländare vad de förknippade Sverige med, tänkte alla i varierande grad på naturen, kylan och snön. Men svaren skilde sig också åt mellan länderna. Holländarna förknippade exempelvis Sverige med fred och frihet medan tyskarna tänkte på kungahuset och älgar. Britterna satte likhetstecken mellan Sverige och att det var rent. 

TT mötte Frank Loth från Berlin, som besökte det kungliga slottet i Stockholm tillsammans med hustrun Sabrina och barnen Saskia och Fabian.

Vi var rädda att det skulle vara kallt i Sverige, men det är ju medelhavsklimat, säger Frank Loth och skrattar. Visit Sweden arbetar med att profilera Sverige även på andra områden än de traditionella. Trender, kultur, design och gastronomi ska bli nya svenska kännetecken.

Det tar alltid lång tid att ändra gamla bilder, men nu ser vi att vi sakta men säkert etablerar en modernare bild, säger informationsdirektör Bo Söderström.

Det här är vad de tillfrågade från olika länder i första hand förknippar Sverige med:

Fransmän:

TT1. Kyla/vinter/is/regn

2. Natur/landsbygd/skog

3. Snö

4. Blondiner/vackra kvinnor/vackra människor

5. Sport

Tyskar: 1. Natur/Landsbygd/skog

2. Kyla/vinter/is

3. Älg

4. Vatten/sjö/Östersjön

5. Drottning/kung/prinsessa/kungliga familjen

Britter: 1. Snö

2. Kyla/vinter/is

3. Sport

4. Rent

5. Dyrt

Holländare: 1. Natur/landsbygd/skog

2. Kyla/vinter/is/regn

3. Fred/frihet

4. Vidsträckt land/stort

5. Vackert/vackert land 

Källa: Visit Sweden (TT)

Mer läsning

Annons