Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Abonnenter tvingas byta mobiloperatör

AnnaLena och Mats Ulfvin på Singö har tvingats byta mobiloperatör för att slippa ringa via det finska mobilnätet.
När det var som värst fick AnnaLena till och med stänga av mobilen.
– Man lär sig leva med det, säger hon.

Annons

I flera års tid har boende i kustområden i Roslagen och på flera andra håll i landet haft problem med mobiltelefonin.

När abonnenterna använder sig av mobilen så kopplas de automatiskt in på det finska nätet istället för det svenska.

Det innebär att man ringer för utlandstaxa bara man ringer till en granne vilket naturligtvis kan bli väldigt dyrt.

Vi bor bara 300 meter från Ålands hav, och man lär sig att hålla koll på telefonen när det ringer. Man får helt enkelt stänga av den, berättar AnnaLena Ulfvin.

Hon och hennes man Mats bor på Singö precis vid Ålands hav. De hade tid­igare Vodafone som mobiloperatör. När Ålandsfärjan gick förbi blev det stora störningar.

Men det var inte bara när AnnaLena skulle ringa som det slog över till det finska nätet. Det hände även när hon blev uppringd.

Antagligen missar man kunder när man stänger av mobilen, men det är inte så mycket att göra åt, säger hon.

Nu har AnnaLena och Mats gått över till Tele2/Comvik, och problemen har därmed minskat. Nu inträffar det någon gång ibland. Men när det var som värst hände det ofta, och det innebar en kraftig fördyring av telefonräkningen.

Det kunde röra sig om flera hundra kronor i månaden, berättar AnnaLena.

Trots att det är så krångligt med telefonin kan de inte tänka sig att lämna Singö.

Vi flyttar inte från Singö! Då är det lättare att hålla koll det är vi ju tvungna till.

I Post- och Telestyrelsen, som är en myndighet med ansvar för att alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster, är man medveten om problemet.

Problemet med gränstelefonin finns inom hela EU-området. Anledningen är att telekommunikationen är luftburen, och bygger på att man ska kopplas till närmaste mast.

Det råd man kan ge till drabbade i gränsområdena är att man ber operatören spärra telefonen från utlandssamtal.

Men AnnaLena Ulfvin på Singö ser inte det som någon utväg.

Nej, då spärras ju alla utlandssamtal, och det är inte så bra när man är egen företagare. 

Christina Gunnarsson

Mer läsning

Annons