Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler sköter sina vårdärenden via nätet – minskar papperskrångel och telefonköer

Användande av vårdens e-tjänster har ökat i snabb takt i Stockholms län de senaste åren. Hittills har mer än hälften av länets invånare loggat in på 1177 Vårdguiden.

Annons
De vanligaste ärendena patienterna utför via nätet är att förnya recept och boka tid hos sin läkare.

Sedan 2014 har antalet inloggade på 1177 Vårdguiden ökat med närmare 160 procent, uppger liberalerna i Stockholms läns landsting i ett pressmeddelande. I dagsläget loggar närmare 16 000 i snitt dagligen in på 1177 Vårdguiden.

- Detta är ett kvitto på att det finns en stark efterfrågan på en digitalt tillgänglig vård. Fler och fler upptäcker möjligheten att boka tid, förnya recept eller läsa sin journal och få sina provsvar via 1177 Vårdguiden. Och nästan alla vårdgivare erbjuder nu e-tjänster, när 197 av länets 209 vårdcentraler är anslutna, säger innovationslandstingsrådet Daniel Forslund (L) i pressmeddelandet.

Under 2017 gjordes fler än 210 000 nybokningar av tider, vilket är en ökning med cirka 31 procent jämfört med året innan. Stockholmarna förnyade också över 233 000 recept, vilket är en ökning med cirka 36 procent jämfört med året innan.

De vanligaste tjänsterna som används via nätet är tidsbokning och förnyelse av e-recept. Enligt liberalerna ska de digitala tjänsterna byggas ut ytterligare de närmaste åren i syfte att ersätta papperskrångel och telefonköer.

Mer läsning

Annons