Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sommarens farligaste leksak

Förra sommaren kom de. Vattenskotrarna. Likt bålgetingar for de fram över vattnet här i Blidösundet. Ibland enstaka, ibland ett helt gäng. Fort gick det. Det ilskna knattret från motorerna slet sönder tystnaden och dränkte fågelkvittret.

De som satt hopkrupna bakom skotrarnas styren var unga killar i häftiga T-tröjor. Vattnet i skärgården var deras – det syntes att de tyckte så.

Förra året hände flera olyckor med vattenskotrar i Mälaren och i skärgården. Efter rapporteringen i massmedia stod ansvariga politiker i tv och i radio och framhöll med skärpa att det måste införas restriktioner för framförande av vattenskotrar. Vem som helst skulle inte få köra vattenskoter. För farligt för människor och miljö, sade politikerna.

Havs- och vattenmyndigheten fick därför i uppdrag att ta fram ett förslag om begränsningar. Den kom fram till att det skulle behövas både åldersgränser och behörighetsbevis för snabba fritidsbåtar – alltså även vattenskotrar. 15 år för att köra båtar som går minst 15 knop, 18 år för dem som går minst 35 knop. Samt kunskap om sjöregler, navigering och miljö. För att hindra olyckor.

Hur blev det?

Det gick inte.

Jag ringer till Christer Larsson, som var utredare på myndigheten: ”Tyvärr har inte vårt förslag gått vidare till beslut. Miljödepartementet var positivt. Men näringsdepartementet ansåg att kraven skulle betyda ett ingrepp i den personliga integriteten. Nu ska tjänstemän på de två departementen arbeta fram en kompromiss. Men det är osäkert när den blir klar.”

Så en tioåring som av sin pappa fått en vattenskoter i födelsedagspresent kan alltså sätta sig på skotern och köra det fortaste han eller hon kan?

”Ja, så är det” säger Christer Larsson. ”Är det inte i särskilt utpekat område eller i farled är det helt okej enligt lagens mening.”

Man häpnar och tror inte att det är sant.

Körkort på vägar och gator är en självklarhet – men på sjön är det alltså fritt fram. Visst finns en vattenskoterförordning, en sjölag och en miljöbalk som säger att den som kör en båt eller vattenskoter ska visa hänsyn mot människor och miljö. Föraren av en vattenskoter är att betrakta som en ”befälhavare” och ska alltså se till att ingen skada sker. En tioåring? En adrenalinfylld 17-åring som blivit blåst av sin tjej?

Men vem ska tolka de luddiga orden? Ja, när olyckan väl är skedd kanske – men innan dess?

Dessutom har EU lagt sig i när frågan kommit upp i våra domstolar. EU menar att vattenskoterförordningen är ett handelshinder och strider mot EU:s regler om fri handel och rörlighet inom EU. Och därför kan inte Sverige besluta om sådana. EU:s lagar är starkare än de svenska.

Och kustbevakningen har beslutat att tills vidare inte ingripa vid körning av vattenskotrar. Detta eftersom juristerna inte kan åberopa vattenskoterförordningen. Ändå är det vattenskoterförordningen som ska gälla… Och förordningen pekar ut att körning av vattenskoter ska tillåtas i allmänna farleder.

Så för övrigt inga begränsningar? Det kommer alltså att dra runt vattenskotrar på våra fjärdar och farleder i sommar. I farter upp till 70 knop. Och inga krav på åldersgränser. Och inga krav på sjökörkort.

Christer Larsson: ”Ja, så kan bli. Det ankommer på länsstyrelser att besluta vilka områden som inte tillåts för vattenskotrar. Det har till exempel länsstyrelsen i Kalmar gjort. Men inte länsstyrelsen i Stockholm.”

Ju mer man försöker sätta sig in i problemet, desto mer förbryllad blir man. Ska det vara så svårt att få folk och politiker att förstå att det här handlar om dyra leksaker som kan orsaka tragiska dödsfall och olyckor i vår skärgård?

Det blir väl i så fall något som verkligen kan kallas för ingrepp i den personliga integriteten. Minst sagt.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel