Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sociala medier avgör inte valet

Fler och fler politiker bloggar. Det gäller även här i Norrtälje, där mängder av lokalpolitiker de senaste dagarna har tillkommit bland Norrtelje Tidnings bloggar.

Annons

Men politikerna gör mer än bloggar. De twittrar också. Många är också aktiva på Facebook. Allt i syftet är att nå väljare och få fler röster.

Ekoredaktionen redovisade i går en enkät som Sveriges Radio gjort när det gäller lokalpolitikernas användning av sociala medier, som bloggar, Twitter och Facebook. Enkäten har skickats ut till 1900 av de drygt 2400 som står som förstanamn på kommun- och landstingsvalsedlarna. 1266 har svarat, och drygt hälften av dem, närmare bestämt 58 procent, tänker använda sociala medier för att nå väljare.

Det är en mycket stor skillnad jämfört med förra valet, då knappt någon gjorde detta. Men säkerligen har partiernas ombudsmän aktivt uppmuntrat de lokala toppkandidaterna att börja blogga och twittra. Ombudsmännen har fått lära sig att de sociala medierna låg bakom Barack Obamas seger i det amerikanska presidentvalet och troligen även kommer att avgöra årets svenska val. På samma sätt har många politiker sett hur viktig bloggosfären var i FRA-debatten.

Trots detta pekar det mesta på att de sociala medierna kommer att spela en ganska liten roll i höstens val. I FRA-debatten hade till exempel alla bloggare i princip samma åsikt. Så blir det inte i valet.

Istället kommer de sociala medierna troligen att vara väldigt osociala. Mycket få väljare kommer att ta kontakt med eller ställa frågor till politikerna den vägen. Istället för att vara ett forum för dialog, blir bloggen en megafon.

På samma sätt kommer få väljare att följa någon politikerblogg och regelbundet läsa inläggen där. Istället är det i första hand andra politiker, framför allt vänner och bekanta i det egna partiet, som kommer att läsa en politikers blogginlägg. Möjligen läses inläggen av speciella grupper, till exempel kan en skolpolitikers blogginlägg läsas av lärare, en kulturpolitikers inlägg av de kulturintresserade och så vidare.

Därmed inte sagt att bloggarna är värdelösa när det gäller att vinna röster. Även om få väljare kommer att följa någon blogg regelbundet, så kommer troligen många väljare att besöka politikerbloggar någon eller några gånger under valrörelsen, till exempel av nyfikenhet, eller för att skaffa sig en bild av en kandidat man funderar att rösta på; vad han eller hon tycker i en speciell fråga eller om han eller hon verkar vara en vettig person. Dessutom kan de sociala medierna spela en viss roll för att öka valtemperaturen och därmed valdeltagandet, framför allt bland unga väljare.

Så en viss betydelse kommer bloggarna och de andra sociala medierna att ha i höstens val. Så stor roll som partierna verkar tro kommer de dock inte att få.

Reidar Carlsson

Annons