Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sms-förare stoppad - polisen förbryllad

Bara några dagar efter att den nya lagen trätt i kraft tog en Norrtäljepolis en sms:ande förare på bar gärning . Föraren erkände direkt, men han får vänta på sitt straff.

Annons

Den 1 december tillkom en ny paragraf i trafikförordningen. Den säger att ”vid färd med på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning, endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet”.

För drygt en vecka sedan stoppade trafikpolisen Stefan Jonsson från Norrtälje den förste som bröt mot förordningen i kommunen.

– Jag skulle precis köra om en lastbil som vinglade kraftigt. Då jag själv färdades i en lastbil kunde jag se hur föraren satt med telefonen i handen, säger Stefan Jonsson.

Den stoppade föraren erkände direkt.

– Han hade fått ett sms från sin chef som han kände att han behövde svara på direkt. Han var medveten om den nya lagen och erkände gärningen på plats.

Eftersom det ännu inte finns något tydligt straff för brottet som går under ”brott mot trafikförordningen” har polisens rapport från händelsen lämnats till åklagarmyndigheten i Östersund där de utreder trafikbrott.

Under de veckor som lagen gällt har de där fått in mellan fem och tio anmälningar gällande mobilanvändandet i bilen.

– Alla ärenden är skickade till bedömning hos tingsrätten och antagligen kommer ett antal ärenden överklagas till hovrätten innan vi har en praxis, säger Anders Jansson, trafikadministratör vid åklagarmyndigheten i Östersund.

Hur lång tid kan det ta in vi vet vad straffen kommer bli?

– Inom ett halvår bör vi ha en praxis. Eftersom det här rör sig om ett brott mot trafikförordningen så kommer straffet troligtvis att landa på böter.

Innan den nya lagen trädde i kraft var Sverige det enda EU-land som inte hade något förbud mot mobilanvändande i bilen. Men lagen har också fått kritik eftersom den anses som luddig då det är väldigt mycket upp till varje enskild polis att bedöma situationen.

Motormännens Riksförbund har bland annat kritiserat lagen och vill i stället ha ett totalt förbud mot mobilanvändande där förare endast får prata i handsfree.

– Problemet med den är lagen är ju hur vi ska kontrollera den. Vi måste ju kunna styrka att brott har begåtts och det är inte alltid vi kan det, säger trafikpolisen Stefan Jonsson som tog en av de första syndarna i landet.

Han ser också fördelen med lagen.

– Tidigare har man varit tvungen att gå upp till vårdslöshet i trafik, men med den nya lagen finns en mellannivå, säger han.